Grote steden willen 35 miljard voor de Randstad

De vier grootste steden van ons land, verenigd in de G4, hebben het kabinet een groot investeringsplan voor de Randstad voorgelegd ter waarde van 35 miljard euro.

Burgemeester Aboutaleb (Rotterdam), Van Zanen (Utrecht), Van Aartsen (Den Haag) en Van der Laan (Amsterdam) tijdens een bijeenkomst in de Rode Hoed in 2015. Beeld anp

Met die zak geld kunnen over een periode van 15 jaar zo'n 1 miljoen 'groene' woningen zijn gerealiseerd en zal de bereikbaarheid van de stedelijke regio enorm worden verbeterd.

De burgemeesters van Rotterdam, Den Haag Utrecht en Amsterdam hebben enkele weken terug tijdens een etentje met premier Mark Rutte hun wensen neergelegd, bevestigt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. "Rutte begon gelijk te rekenen."

Concreet is het de bedoeling dat overheden (het Rijk, de grote steden en Brussel) de miljarden steken in innovatieve projecten zoals het (ver)bouwen van nieuwe duurzame huizen in de Randstad, rekening houdend met het enorme ruimtegebrek.

Een oplossing ligt in hoogbouw en de vervanging van industriële complexen - zoals de Stadshavens Rotterdam - door projecten met woon- of onderwijsbestemming. Maar ook energieprojecten, zoals de aanleg van duurzame warmtebronnen in het Westland, zijn belangrijk.

Daarnaast moeten het bedrijfsleven, banken en woningcorporaties aanhaken. Bijvoorbeeld door de aanleg van het razendsnelle 5G-internet mogelijk te maken, geld te steken in nieuwe en groenere vormen van vervoer en mee te werken aan het verduurzamen van huizen.

Isolatie
Te denken valt aan isolatie, zonnepanelen en aansluitingen voor elektrische auto's. Alleen deze werkzaamheden zouden al goed zijn voor tienduizenden banen, is de verwachting. "Als je niets doet, gebeurt er sowieso niets", meent Aboutaleb. "Dan wordt zo'n industrieel complex vanzelf een museum. Je moet innoveren."

De visie van de G4 wordt nu door een groep topambtenaren verder uitgewerkt, ook qua financiën. Over een exacte uitsplitsing van de investeringen wil de Rotterdamse burgervader nog niets kwijt. "Ik ga uit van een goede verdeling, we verdienen als Randstad een groot deel van het BBP."

"Het plan dat de grote steden hebben, valt één op één op onze Randstadvisie te leggen", zegt werkgeversvoorman Hans de Boer (VNO-NCW) in een reactie. "En dat is hartstikke goed, want we zingen allemaal uit hetzelfde psalmboekje."

Banenmotor
Premier Rutte laat weten: "Het gaat om interessante en ambitieuze plannen. Goed dat de steden samen plannen maken en ook kijken wat ze zelf kunnen realiseren. Het is uiteraard aan een volgend kabinet om zich over die plannen en de berekeningen te buigen."

Dat nieuwe kabinet is er veel aan gelegen om de groei en banenmotor aan te jagen. De Randstad speelt daar een hoofdrol in: het gebied beslaat slechts een vijfde van Nederland, maar draagt voor ruim 40 procent bij aan de economie.

Stimuleren
De grote steden willen niet lijdzaam afwachten en zijn, samen met een club als TNO, al jaren aan het nadenken hoe ze de werkgelegenheid kunnen laten groeien en de economie kunnen stimuleren. Want vooral het zuidelijke deel van de Randstad maakt volgens economen de groeipotentie niet zelfstandig waar.

Zo schreef de Rabobank afgelopen januari nog in een economisch rapport dat binnen de Randstad Amsterdam en Utrecht en hun omgeving de meest gunstige economische structuur voor groei hebben. Dat komt door het grote aandeel van de zakelijke dienstverlening, zoals bijvoorbeeld op de Amsterdamse Zuidas.

De andere regio's (Rotterdam en Den Haag) zullen relatief wat achterblijven, vanwege de grote druk op de ruimte en de hoge prijzen voor bedrijfsruimte.

Dat bevestigt Aboutaleb. "Volgens de OESO laten we teveel groei liggen door een gebrekkige samenwerking. Dus we moesten iets doen. Tegelijk speelt al een hele tijd de behoefte onze economie minder afhankelijk te maken van kolen en olie en over te stappen op een 'nieuwe' duurzame economie."

Ook moet er flink meer geld naar nog betere bereikbaarheid. Hij heeft het dan over extra spoor, bruggen en tunnels. Afgelopen zomer lanceerde de Metropoolregio Rotterdam Den Haag al samen met andere partijen 150 concrete projecten op het gebied van wetenschap, vernieuwing en mobiliteit.

Visie
Ook moet er 'hoogwaardig' openbaar vervoer bij komen en is het de bedoeling dat oude wijken worden omgevormd naar duurzame, gezonde en betaalbare woon- en leefgebieden.

Of de politiek de benodigde miljarden wil uittrekken die de G4 wensen, moet nog blijken. In ieder geval heeft Aboutaleb de lijsttrekkers uitgenodigd om te komen praten over de ambities. "Er ligt nu een visie, maar die moet nog breed worden omarmd. Al gaan we ervan uit dat er voor goede ideeën altijd geld te vinden is."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden