'Grote rondvaartboot is kansloos door nieuwe regels'

Veel van de huidige rondvaartboten kunnen naar de schroothoop. De reders vrezen dat door de nieuwe regels het aanvragen van een vergunning een loterij wordt.

Rondvaartboot die wordt getroffen door strengere regels. Beeld Floris Lok

Wethouder Udo Kock (Water) komt met strengere eisen voor de rondvaart, gericht op boten die kleiner, stiller en schoner zijn. Volgens directeur Ramon van der Storm van Amsterdam Canal Cruises en Blue Boat Company hebben lange boten geen schijn van kans om in aanmerking te komen voor een vergunning. "Er is een aantal criteria waaraan iedereen kan voldoen. In dat geval moet er gewoon worden geloot."

Volgens Felix Guttmann van Canal Company hebben de gisteren bekendgemaakte criteria tot gevolg dat boten op elkaar zullen gaan lijken. "Als dat de bedoeling is van de gemeente, slaagt ze daarin."

Enorme investeringen
Ook storen de reders zich aan het feit dat vergunningen nog maar voor tien jaar worden uitgegeven. Volgens Van der Storm maakt dat een goede bedrijfsvoering onmogelijk. "Het zijn enorme investeringen, rondvaartboten schrijven we normaal in 25 jaar af. Nu zal dat in tien jaar moeten."

Reder Frans Heijn is eigenaar van onder meer een boot van ruim vijftien meter. Hij verwacht kansloos te zijn voor een vergunning. "Er komen allerlei partijen die hun nieuwe boten precies gaan aanpassen aan de nieuwe criteria. Aangezien lengte het enige criterium is waarop je je nog kunt onderscheiden, verwacht ik dat alle boten langer dan vijftien meter het moeten afleggen. Er komen zeker dertig boten die beter aan de eisen voldoen dan de mijne."

EasyJet op het water
Heijn vreest dat Kock het tegenovergestelde bereikt van wat hij zegt te willen. "Hij wil mooiere boten, maar als iedereen precies intekent op de criteria die worden gesteld, krijg je korte, vierkante bakken waar optimaal mensen op kunnen worden gestald: kraak noch smaak."

De reders zeggen dat zich grote, kapitaalkrachtige partijen op de markt zullen storten. Heijn: "Heel uitgekleed en basaal. Een beetje Easyjet, maar dan op het water. Mooier wordt het niet, wel kleiner."

Ook Van der Storms onderneming verkeert in het ongewisse over de toekomst. "We hebben bijvoorbeeld een boot van acht jaar oud. Die is natuurlijk nog lang niet afgeschreven, maar onder de nieuwe criteria is die kansloos voor een vergunning. Wat moeten wij daar nu mee?"

Heijn: "Dit een gedrocht van een wethouder die aan borstklopperij doet. De komende jaren wordt het Kafka aan de Amstel. We proberen al lang met hem in gesprek te komen, maar hij luistert gewoon niet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden