Grote baas EkoPlaza haalt uit naar Marqt. Is biologisch automatisch beter?

In een memo beticht de grote baas van biologische keten EkoPlaza concurrent Marqt ervan klanten te misleiden en te hoge prijzen te hanteren. Is biologisch echt automatisch beter?

De stempel biologisch waarborgt volgens Bolle, oprichter van Marqt, lang niet altijd kwaliteit Beeld anp
De stempel biologisch waarborgt volgens Bolle, oprichter van Marqt, lang niet altijd kwaliteitBeeld anp

Een tikje gênant is het wel: het heilige boontje dat het braafste jongetje van de klas ervan beschuldigt niet streng genoeg in de leer te zijn. P+, magazine voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, publiceerde deze week uit een memo waarin de directeur van Udea, de grootste biologische groothandel van de Benelux en het moederbedrijf van EkoPlaza (negen vestigingen in Amsterdam) uithaalt naar winkel voor 'Echt Eten' Marqt (twaalf vestigingen, waarvan acht in Amsterdam). Vier biologische appels op een schaaltje, bijvoorbeeld, gaan er bij Marqt volgens EkoPlaza uit voor 'bloedprijzen': 'Twee keer zo duur als bij ons.' Ook zouden producten zonder biokeurmerk voor 'biologische prijzen' worden verkocht.

Zonder volledig assortiment biologische producten is Marqt een doodgewone super als Albert Heijn of Lidl, is de boodschap, maar dan duurder.

Quirijn Bolle, de oprichter van Marqt, waarschuwt echter het biologische keurmerk niet op zichzelf als leidend te zien. 'We hebben nooit gezegd dat we een biologische winkel zijn. Wel hebben we heel duidelijke standaarden: alles dat we verkopen, wordt gemaakt met respect voor mens, dier en milieu. Een keurmerk is daarbij soms een handig instrument - zo'n zeventig procent van ons assortiment is biologisch en de rest heeft bijvoorbeeld andere keurmerken zoals Milieukeur- maar absoluut geen doel op zichzelf: de persoonlijke garanties die we met onze boeren hebben, vinden we veel belangrijker. Er zijn genoeg producenten die geen keurmerk hebben, maar van wie we weten dat hun product volledig deugt en soms zelf verder gaat dan de biologische standaard. Onze rucolaboer bijvoorbeeld, bij wie iedereen altijd mag komen binnenlopen, of de worstenmakers Brandt & Levie.'

Openbaar
Bovendien waarborgt het stempel 'bio' volgens Bolle op zichzelf ook lang niet altijd de kwaliteit. 'Ik vind het misleiding om te doen alsof wat biologisch is ook automatisch goed is. Er is ook biologische tomatensoep met maar vijf procent tomaten en verder troep. Dat willen wij niet in de winkel, bio of niet. Dat wil niet zeggen dat we biologisch niet een goed keurmerk vinden, het zegt alleen niet alles.'

Directeur Erik Does, onder wie het aantal EkoPlaza's in een paar jaar groeide van drie naar 71, wil niet veel méér kwijt over de zaak. 'Die memo is van één van onze computers gepikt en was niet voor openbaar gebruik; met modder gooien vinden we niet netjes.'

Alles bio
Hij stelt wel opnieuw dat Marqt en EkoPlaza in wezen verschillende winkels zijn. 'Wij hebben voor absolute duidelijkheid gekozen: Zoek je biologisch, dan kom je bij ons, want daar is alles bio. We waren het al bijna, en komend jaar trekken we het helemaal door in al onze winkels. Vertrouwen is een mooi ding, maar bij dit keurmerk kan er geen twijfel meer over bestaan dat de keten gecontroleerd is.'

En die prijzen? Bolle: 'We zijn volgens de laatste metingen doorgaans acht procent goedkoper dan EkoPlaza- er zijn natuurlijk ook weleens producten waarop het andersom is, maar daar is dan een reden voor. Ik vertel dat alleen om aan te geven dat wat in die memo staat gewoon niet klopt, want het is iets waar we niet mee schermen. Supermarktoorlogen en gepronk met lage prijzen zijn uiteindelijk slecht voor alle betrokkenen en onderdeel van een systeem waar ik juist tegen strijd. Consumenten wennen aan het idee dat het almaar goedkoper en nog goedkoper moet en kan, en dan is er altijd wel weer iemand die de producent nog meer onder druk zet om meer te leveren voor minder. Maar die prijs wordt natuurlijk érgens betaald: is het niet aan de kassa, dan in duurzaamheid, of dierenwelzijn, of kwaliteit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden