Update

Grootste sponsors keren Pistorius de rug toe

Twee van zijn belangrijkste sponsors keren de van moord verdachte Zuid-Afrikaanse atleet Oscar Pistorius de rug toe. Brillenfabrikant Oakley heeft zijn overeenkomst met Pistorius stopgezet, terwijl Nike heeft aangegeven hem niet meer voor toekomstige reclamecampagnes te zullen inzetten.

De internetadvertentie van Nike die na Pistorius' arrestatie als eerste werd teruggetrokken.

Eerder had Nike een internetadvertentie teruggetrokken waarin Pistorius uit het startblok schiet, voorzien van de tekst 'I am the bullet in the chamber' ('Ik ben de kogel in het magazijn'). De gewraakte internetadvertentie dateert uit 2007, maar in onder meer Zuid-Afrika was hij eveneens te zien in actuele campagnes van het sportmerk. Ook is het ontwerp van Pistorius' kunstbenen gefinancierd door Nike.

Beschuldigingen
De Californische brillenfabrikant Oakley, eigendom van het Italiaanse concern Luxottica, sponsort Pistorius sinds 2009. Het bedrijf laat in een verklaring weten dat de sponsorovereenkomst 'in het licht van de recente beschuldigingen per direct wordt stopgezet'.

Logo's en onderdelen van de campagnes van beide merken zijn nog wel terug te vinden op de website van de atleet. Pistorius zou door verschillende sponsorovereenkomsten jaarlijks omgerekend ongeveer 1,5 miljoen euro verdienen.

Borgtocht
Dinsdag wordt Pistorius opnieuw voorgeleid aan de rechter, die zal oordelen over de mogelijkheid om op borgtocht te worden vrijgelaten. De 26-jarige topsporter werd donderdag gearresteerd in zijn woning in Pretoria. Hij wordt verdacht van het doden van zijn vriendin, het fotomodel Reeva Steenkamp.

Pistorius en Steenkamp afgelopen november.Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden