Plus

Grootste marineschip voor onderhoud bij NDSM-werf

Vanaf de Houthaven kijk je zo op de Zr. Ms. Karel Doorman. Het grootste marineschip van Nederland, ligt voor onderhoud bij de NDSM-werf.

De boeg van de Zr. Ms. Karel Doorman die voor groot onderhoud bij de NDSM-werf heeft aan­gemeerd. Beeld Marc Driessen

"Het is alleen een andere kleur verf, voor de rest is het onderhoud zoals dat van alle andere ­schepen in de haven," vertelt Carolien Verberne (46), plaatsvervangend commandant van het 204 meter lange marineschip Zr. Ms. Karel Doorman. Het schip ligt op dit moment voor ­periodiek onderhoud bij Damen Shiprepair ­Amsterdam bij de NDSM-werf.

Ebola
Dat het grootste marineschip in de stad ligt, is veel Amsterdammers niet ontgaan. Vanaf de pont op de NDSM-werf en in West is het bevoorradingsschip goed te zien. Vincent Arends, ­veiligheidscoördinator bij Damen, is blij met het schip. "Het is bijzonder dat het marineschip hier ligt. Toch zie ik het ook gewoon als een van onze projecten. Wij zijn net een autogarage en onze klant wil zo snel mogelijk weer kunnen rijden."

Dat het schip voor onderhoud in Noord ligt, is niet zo gek. Elke vier jaar is groot onderhoud nodig om te zorgen dat het schip in goede staat blijft. Vanaf de kade is te zien dat de Karel Doorman een paar roestplekken heeft. Die zullen de komende periode bijgewerkt worden, naast het standaard onderhoud.

De afgelopen jaren volbracht het schip meerdere humanitaire missies, vertelt Verberne. "In de periode dat ebola snel om zich heen greep in West-Afrika hebben we ­beschermende pakken, voertuigen en medicijnen gebracht. Daarnaast hebben we geholpen op Sint-Maarten na de verwoestende orkaan ­Irma. Er was een groot tekort aan drinkwater en voedsel. Maar ook jeeps en politieauto's hebben we aan land gezet."

Operatiezalen
Op Kady Moerenhout (30), die als waarnemend hoofd Logistieke Dienst op het schip dient, maakten missies zoals die naar Sint-Maarten diepe indruk. "In het havengebied viel het nog mee. Pas toen we met kleinere bootjes naar afgelegen plekken gingen werden we met onze neus op de feiten gedrukt. De mensen klommen over elkaar heen om de hulpgoederen aan te pakken. Dat maak je niet mee bij een oefening."
Het schip heeft ongeveer 140 vaste bemanningsleden, maar de capaciteit om er 300 te ­vervoeren. Afhankelijk van de missie gaan er ­gewapende mariniers mee. Toch is het vaartuig vooral bedoeld voor bevoorrading van andere marineschepen op zee, strategisch zeetransport van bijvoorbeeld hulpgoederen en 'seabasing', wat inhoudt dat het schip operaties op land kan ondersteunen.

Wapenarsenaal
Voor de Amsterdamse Verberne is het uniek en mooi om plaatsvervangend commandant op het schip te zijn. "Normaal ben ik logistiek ­officier, maar als we in de haven liggen, wordt het hoofd van een dienst de commandant. En dat ben ik deze keer in mijn eigen stad."

Dat het schip niet veel verschilt van andere schepen die bij Damen liggen, komt doordat de wapens gedemonteerd worden voordat het vaartuig in onderhoud gaat. "Het schip wordt teruggebracht naar de 'burgerstatus' om onderhoud in deze haven te kunnen plegen. Maar het is standaard ook niet uitgerust met een groot wapenarsenaal, het is een logistiek ondersteuningsschip. Wel kunnen we helikopters aan boord meenemen ter bescherming. Maar onze systemen aan boord zijn er vooral op gericht om ons te kunnen verdedigen. Als we in een hoog geweldsspectrum terechtkomen, worden we geëscorteerd door fregatten en hebben we hulp van anderen nodig."

"Tot de zomervakantie liggen we in Amsterdam en dan gaan we naar Den Helder," vertelt Verberne. "Dan worden de wapens weer gemonteerd en wordt er onderhoud aan gepleegd. Daarna gaan we de bemanning trainen en de systemen klaarmaken voor een volgende missie. Maar waar dat deze keer zal zijn, weten we nog niet."

Beeld Laura van der Bijl

Admiraal Doorman

De Zr. Ms. Karel Doorman is het vierde marineschip dat naar Karel Doorman is vernoemd. Admiraal Doorman kwam in 1942 om bij de slag in de ­Javazee toen zijn schip De Ruyter tot zinken werd gebracht. Sommige bemanningsleden konden gered worden, maar de admiraal koos ervoor om geheel naar marinetraditie met zijn schip ten onder te gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.