Plus

Groenteman breekt beide ellebogen door fietstaxi

Mohammed Azougarh is woedend op de fietstaxi die hem aanreed, waarbij hij zijn beide ellebogen brak.

Mohammed Azougarh in zijn winkel: 'Die gasten ontlopen hun verantwoordelijkheid als er iets gebeurt.' Beeld Marc Driessen

Met pijn en moeite friemelt hij zijn telefoon uit zijn broekzak om de foto's van de plaats van het ongeval te laten zien. Meer beweging is voor Mohammed Azougarh niet mogelijk. "Douchen, naar het toilet, eten: mijn familie moet me overal bij helpen. Ik ben als een baby: ze moeten me verzorgen."

En dan heeft hij het ergste nog niet gezegd, want Azougarh (49) is ook groenteman. Vanuit zijn levensmiddelenwinkel in de Binnen Bantammerstraat staan de bakken met groente er deze ochtend een beetje schraal bij.

Geen kratten sjouwen
"Een aardige buurman wilde wel om zes uur vanmorgen met mij naar de groothandel, maar hij had geen tijd om daarna ook nog groente en fruit in te kopen. En zelf kan ik nu natuurlijk geen kratten sjouwen."

Zijn twee gebroken ellebogen hield Azougarh over aan een botsing met een fietstaxi, afgelopen maandag op het Rokin, ter hoogte van het Spui. "Het was warm, dus ik fietste rustig aan toen ik ineens een bel achter me hoorde. Nog voordat ik goed en wel opzij kon gaan, werd ik al ingehaald door een fietstaxi. Toen hij mij passeerde reed hij met zijn brede achterkant tegen mij aan, waardoor ik viel."

Het werd een boel gedoe: de berijder van de fietstaxi probeerde Azougarh af te schepen met wat kleingeld en als hij hem de weg niet had versperd, zou hij er vandoor zijn gegaan, zegt de ondernemer. "'Hoeveel wil je?' vroeg hij. En hij zei: 'Volgens mij heb je niks.' We hebben uiteindelijk gewacht op de politie, maar die zei dat het hier ging om een verkeersongeval en dat we er zelf maar uit moesten komen."

Ingrijpende diagnose
Eenmaal bij het OLVG werd geconstateerd dat zijn beide ellebogen zijn gebroken. Een ingrijpende diagnose, zegt Azougarh, want het betekent dat hij de komende weken niet of nauwelijks zal kunnen werken. De kans bestaat zelfs dat hij nooit meer zware kratten zal kunnen tillen. "Dat zou de doodsteek zijn voor mijn bedrijf."

Het is de woede die overheerst bij Azougarh, die zich al vaker had gestoord aan het, op zijn zachtst gezegd, onvoorzichtige rijgedrag van veel fietstaxi's in de binnenstad. De taxi's hebben vrijwel altijd trapondersteuning omdat ze anders niet tegen de steile Amsterdamse bruggen opkomen.

"Ze rijden als gekken en vergeten vaak dat ze een brede, zware bak achter zich aan hebben. Ik heb het al heel vaak bijna fout zien gaan, maar nu is het mij overkomen."

Woedend is hij. Helemaal nadat hij met zijn broer als chauffeur verhaal ging halen bij het bedrijf dat de fietstaxi's verhuurt aan de taxirijders.

Verantwoordelijkheid
"Toen ik daar aankwam zei de chauffeur tegen mij dat hij mij helemaal niet had geraakt. Die gasten op die fietstaxi's zijn geen Nederlanders of Marokkanen of Turken, ze komen allemaal uit het Oostblok en spreken maar een klein beetje Engels. En als er iets gebeurt, ontlopen ze hun verantwoordelijkheid."

Er wordt veel geklaagd in de stad over de aanwezigheid van fietstaxi's. Op dit moment rijden er 105 rond, waarvan de meeste zich exclusief op de binnenstad richten. Het maximumaantal is honderd, maar vijf exploitanten zijn in beroep gegaan tegen de afwijzing van hun vergunningsaanvraag en mogen voorlopig blijven werken.

Gewoon verbieden
De vergunningen worden voor drie jaar verstrekt en zijn op één moment uitgegeven voor alle fietstaxi's tegelijk. De huidige vergunningperiode loopt van april 2016 tot april 2019.

De gemeente heeft regels opgelegd waaraan alle fietstaxi's moeten voldoen. Om overlast tegen te gaan mogen maximaal twee fietstaxi's naast elkaar staan op een plek.

Andere taxi's moeten ten minste tweehonderd meter afstand houden. Azougarh vindt het allemaal niet genoeg. "Weg met de fietstaxi's," zegt hij. "Ze moeten ze gewoon verbieden. Of een soort rijbewijs invoeren, zodat iedereen die zo'n ding berijdt, er ook echt mee overweg kan."

Wethouder: fietstaxi kan verkeer onveiliger maken

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) stelt dat bij de nieuwe uitgifteronde van vergunningen voor fietstaxi's goed moet worden gekeken naar de positie van de voertuigen in met name de steeds drukker wordende binnenstad.

"De ruimte in Amsterdam is schaars, dat betekent dat je stevige keuzes moet maken voor bepaalde vervoermiddelen om slim en efficiënt met de beperkte openbare ruimte om te gaan. Een fietspad is eerst en vooral bestemd voor gewone fietsen. De fietstaxi's nemen veel ruimte in beslag op het fietspad, waardoor ook de doorstroming moeilijker wordt. Daarnaast kunnen ze voor verkeersonveilige situaties zorgen."

"Voordat we een nieuwe concessie verlenen voor fietstaxi's na 2019 zullen we de voor-en nadelen goed afwegen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden