GroenLinks wil meer autoluwe milieuzones in stad

Hooguit 80 kilometer per uur op de ringweg A10 en geen 130 meer op de A2. En meer milieuzones. Dat ziet het Amsterdamse GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger als geschikte oplossingen om snel overal de luchtkwaliteit binnen de perken te krijgen.

De Stadhouderskade is een van de vier straten in Amsterdam waar de lucht te veel NO2 bevat. Beeld anp

'Op de kortst mogelijke termijn' moet de regering zorgen dat de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide (NO2) overal worden gehaald, ook op hardnekkige locaties waar de normen al jaren worden overschreden.

Dat besliste de rechter donderdag in een door Milieudefensie aangespannen kort geding. Kröger schudt andere mogelijkheden zo uit de mouw: het aanpakken van sjoemeldiesels, een hogere dieselaccijns of juist voordelen voor elektrische auto's.

Maar of dat nou de oplossingen zijn waar staatssecretaris Sharon Dijksma (Milieu) mee komt? De rechter verplicht haar toch vooral om de overschrijdingen weg te werken. En dan komt het toch aan op maat­regelen die heel plaatselijk, op drukke plekken in de binnenstad zorgen voor minder vieze lucht.

Leefbaarheid
Precies daar liggen dan ook de vier Amsterdamse straten waar de lucht vorig jaar te veel NO2 bevatte: Stadhouderskade, Prins Hendrikkade, Weesperstraat en de zuidelijke IJtunnelmond.

"Daarom focus ik ook op het verkeer," zegt Kröger. Ze denkt vooral aan milieuzones, die nog meer oude of vervuilende voertuigen weren uit het centrum. "In Rotterdam heeft het gewerkt. Het gaat ook niet alleen om het verminderen van gezondheids­risisco's. Een autoluwe binnenstad zorgt ook voor meer leefbaarheid en minder drukte. Daarom verwacht ik ook draagvlak voor milieuzones."

Laatste knelpunten
Dijksma is zover nog niet. Ze komt snel met plannen, zegt een woordvoerder, ze gaat niet in hoger beroep. Maar eerst wordt nog eens heel precies bekeken waar de normen worden overschreden. Daarover gaat ze dan met de gemeenten in gesprek.

Maar wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) legt de bal meteen weer bij de staatssecretaris. De gemeente wacht de voorstellen van de rijksoverheid af, zegt hij.

"Tweederde van de luchtverontreiniging komt van buiten de gemeentegrenzen en het rijk moet daar meer maatregelen gaan nemen. Als de achtergrond­concentratie omlaaggaat, verbetert automatisch ook de luchtkwaliteit op de laatste knelpunten."

4

In vier straten in de stad was de lucht vorig jaar te vies: de Stadhouderskade, Prins Hendrikkade, Weesperstraat en de IJtunnelmond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden