GroenLinks: Amsterdam moet experimenteren met zelfrijdende auto

In de zojuist besproken mobiliteitsaanpak van de gemeente Amsterdam wordt met geen woord over de zelfrijdende auto gerept. Ten onrechte, meent GroenLinks.

De eerste zelfrijdende personenauto op de openbare weg moet in december in Gelderland de weg opgaan. Beeld anp

De stad moet zo snel mogelijk aanhaken bij de opkomst van de zelfrijdende auto, zegt raadslid Zeeger Ernsting (GroenLinks). Volgens hem kunnen zelfrijdende voertuigen een positieve impact hebben op Amsterdam.

'Denk bijvoorbeeld aan het verdwenen openbaar vervoer in de buitenwijken van Amsterdam. Een speciaal busje zonder bestuurder zou uitkomst kunnen bieden. Daarnaast kan, in combinatie met de recente toename van het gebruik van deelauto's, de zelfrijdende auto bijdragen aan een efficiënter gebruik van het wegennetwerk. Ik denk dat mensen dan eerder geneigd zijn hun eigen auto op te geven.'

Andere Nederlandse steden
Hoewel ook Ernsting nog veel vragen heeft - wie moet er bijvoorbeeld verantwoordelijk worden gehouden voor slecht rijgedrag? - roept hij de gemeente op een pilot te starten met zelfrijdende auto's. 'Anders dreigen beslissingen over investeringen in infrastructuur al achterhaald te zijn voordat ze zijn uitgevoerd.' Ernsting heeft schriftelijke vragen gesteld aan wethouder Litjens (Verkeer). Litjens zal de komende weken reageren op het verzoek.

Enkele andere Nederlandse steden kijken al actief naar de ontwikkeling rond zelfrijdende voertuigen. Zo gaat Wageningen experimenteren met zelfrijdende auto's en wordt in de Rotterdamse haven gewerkt aan een proef met zelfrijdende vrachtwagens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden