Plus

Groei Schiphol en opening Lelystad op losse schroeven

Zowel de opening van Lelystad Airport als de groei van Schiphol staan op losse schroeven. Luchtvaartmaatschappijen mogen van de Europese Commissie niet worden ­gedwongen naar het poldervliegveld te verhuizen om ruimte vrij te maken voor groei op Schiphol.

Lelystad Airport Beeld ANP

Daarmee dreigt Lelystad Airport, áls het al in april 2020 opengaat, alsnog een groeivliegveld te worden zonder dat Schiphol daar de vruchten van plukt.

Vorige week, bij de presentatie van de concept-Milieu Effect Rapportage door Schiphol, bleek dat groei van de luchthaven alleen mogelijk is als Lelystad Airport open gaat.

Via een 'verkeersverdelingsmaat­regel' wilde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vakantiemaatschappijen en budgetvliegers dwingen hun vluchten op Schiphol op te geven en deze in het vervolg vanaf Lelystad Airport uit te voeren.

Met de - uiteindelijk - 45.000 vluchten die daarmee zouden vrijkomen, wilde Schiphol de eigen groei temperen en het overstapnetwerk van met name de KLM-groep versterken.

Afwijziging
Maar de Europese Commissie haalde dinsdag opnieuw een streep door het plan. De maatregel is in strijd met het Europese mededingingsrecht dat stelt dat overheden geen partij kunnen zijn in onderlinge concurrentie tussen commerciële bedrijven.

"Na deze afwijzing kan Lelystad Airport niet open," zegt topman Steven van der Heijden van Corendon, één van de maatschappijen die zijn vluchten naar Lelystad had moeten verhuizen. "Zonder zo'n maatregel wordt Lelystad simpelweg volgevlogen."

Aangepaste regeling
Hij vindt het onbegrijpelijk dat Van Nieuwenhuizen aan de maatregel is blijven vasthouden. De minister hield er in juni al rekening mee dat de regeling het niet zou halen maar handhaafde het voorstel toch, daarmee een half jaar verspelend. "Wij hebben ook met Brussel gesproken. Er is geen mogelijkheid om zo'n maatregel aan de bestaande regels te laten voldoen," aldus Van der Heijden.

De minister geeft desondanks niet op, schrijft ze aan de Kamer. 'Ik ben in overleg met de Europese Commissie over een aangepaste regeling die er voor zorgt dat Lelystad Airport gaat functioneren als overloopluchthaven van Schiphol en tegemoetkomt aan de bezwaren van de Europese Commissie.'

Of dat leidt tot nieuw oponthoud - de opening van Lelystad Airport is al twee keer uitgesteld - is onduidelijk.

Schiphol is al even onvermurwbaar. "Lelystad Airport is klaar om vluchten naar vakantiebestemmingen van Schiphol over te nemen. We vertrouwen erop dat dit gerealiseerd wordt," aldus een woordvoerder.

'We zitten prima'
Het luchthavenbedrijf hoopt luchtvaartmaatschappijen met lagere tarieven op Lelystad te kunnen verleiden hun vluchten op Schiphol op te geven. Maar Corendon zal zijn positie op Schiphol niet vrijwillig opgeven. "Wij zitten nu prima op Schiphol," zegt Van der Heiden. "We kunnen er helaas niet groeien maar dat doen we wel op de regionale vliegvelden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden