Groei aan nieuwe bedrijven vooral rond Amsterdam

Amsterdam is jarenlang de bakermat van bedrijvigheid en handel en de wereld die de ondernemingen financiert. Hier ontstonden de banken en de beurzen. Wat gebeurt er momenteel in Amsterdam als financieel centrum? Het Parool peilt de stemming. Vandaag: de groei aan ondernemers.

De A'dam Toren vormt het centrum van een aantal jonge bedrijven.Beeld A'dam Toren

Het aantal jonge en snel groeiende bedrijven neemt in en rond Amsterdam snel toe. Er waren nog nooit zo veel ondernemers als nu. De schattingen lopen uiteen, maar Amsterdamse ondernemers vormen tussen de vijf en tien procent van de 1,8 miljoen ondernemers in Nederland, aldus Stefan Lohuis van Rabobank Amsterdam, waar hij de leiding heeft over de banden met het Midden- en Kleinbedrijf. Hij zegt dat de toename met vallen en opstaan wordt bereikt.

Hoeveel ondernemers telt Amsterdam?
"Tussen de 100.000 en 150.000 ondernemers. Dat zijn altijd ruwe ramingen. De Kamer van Koophandel registreert bedrijven op regionaal niveau."

Valt er dan wel wat over te zeggen?
"Jawel, en dat komt omdat de cijfers alleen maar groeien. Het aandeel van Amsterdam van het landelijk bestand ondernemers wordt gemeten met een brede bandbreedte - tussen die vijf en tien procent - maar is veelzeggend omdat het percentage groeit. En niet zo maar een beetje tijdens de economische opleving. Nee, deze regio groeit, terwijl andere regio's krimpen."

Heeft u het vooral over startups?
"Nee, het gaat om het hele veld. Het is belangrijk dat er nieuwe bedrijven komen, maar essentieel is dat die bedrijven hun bestaan verzekeren. Daarna moeten die bedrijven groeien, opschalen."

Zijn er dan veel misverstanden over startups?
"Ja, het beeld dat mensen hebben van startups klopt helemaal niet. Het moet bij een pure startup, als je dat begrip hanteert, allemaal vernieuwend en 'disruptive' zijn. Bedoeld wordt dat gezorgd wordt voor een fundamentele omslag in de markt. In de praktijk kun je dat zo niet zeggen. Onder nieuwe bedrijven zitten ook veel ZZP'ers die eigenlijk gewone werknemers zijn. En vergeten wordt dat negentig procent van deze bedrijven niet of in ieder geval niet in de oorspronkelijke vorm van de grond komt."

Is deze nieuwe tak van ondernemers niet interessant?
"Juist wel. Alle begin is moeilijk. Dat een ondernemer met zijn eerste project niet slaagt, zegt niets over zijn volgende project. De volgende variant kan wel slagen. Wij maken mee dat ondernemers vijf bedrijven beginnen en dan goede hoop hebben dat er eentje slaagt. Soms verdienen uitdagende jonge ondernemers hulp omdat zij de goede instelling hebben. De persoon en de cv kan wel eens belangrijker zijn dan de 'businesspropositie' zelf. Op het moment dat een bedrijf echt wat wordt is marketing-power nodig, ook om de concurrentie voor te blijven."

Nieuwe bedrijven vervullen zo toch een functie.
"Sterker nog, ze hebben een enorme impact op het hele bedrijfsleven dat met ze meekijkt. Dat komt omdat ze de gevestigde MKB-bedrijven uitdagen. Ze laten de oude vertrouwde corporates zien waar vernieuwd en verbeterd kan worden. De indirecte economische bijdrage is groot."

Hoe zit het in Amsterdam?
"Als je het kritisch bekijkt zijn er in Nederland jaarlijks vierhonderd tot vijfhonderd startups. Juist van deze bedrijven zit een veel groter deel in Amsterdam. Wij vinden dat belangrijk en hebben net afgelopen week in de A'dam Toren aan het IJ, waar veel enthousiaste ondernemers in de 'sound-wereld' zitten, een startup-verkiezing achter de rug."

Was het wat?
"Kijk maar op internet. De winnaar is Scheek-Loudspeakers, een onderneming van twee broers, Mattias en Tomithy Scheek, die hun hobby, geluidsboxen bouwen, hebben kunnen botvieren. Het is een zogeheten 'high-end' product. De boxen worden verkocht in Saoedie-Arabië, ze zitten in de meest luxe Nederlandse jachten, zo gek kun je het niet bedenken. Een box uit de 'topline' kost meer dan 100.000 euro."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden