Opinie

'Gratis toegang lokt de student naar museum'

Studenten mogen gratis naar het Groninger Museum. Ze komen nu vaker en dat is goed voor hun ontwikkeling, stelt Andreas Blühm. Ideetje voor Amsterdam?

Werk van Rodin. In het Groninger Museum is een tentoonstelling een over hem te zienBeeld Ian Lefebvre

Elke dag fietsen honderden, misschien wel duizenden studenten in Groningen over de H.N. Werkmanbrug die het station en de zuidelijke wijken verbindt met de binnenstad. Zij banen zich een weg tussen de voetgangers, van wie er heel wat op weg zijn naar het Groninger Museum. De brug loopt dwars over het Museumeiland met daarop het spectaculaire museumgebouw.

Toch stapten maar heel weinig studenten af om het museum binnen te gaan. Geen tijd, geen zin, geen geld? Dat laatste konden we ons eigenlijk niet voorstellen, een entreeprijs van 10 euro kon toch niet echt het probleem zijn. Hoe dan ook: we zijn aan het rekenen geslagen.

Wat zou het ons kosten om niet alleen kinderen en jongeren tot achttien gratis entree te bieden, maar ook studenten? We kwamen uit op een ­bedrag van om en nabij 90.000 euro. Te veel om zomaar even uit eigen middelen te bekostigen.

Gelukkig bleken de Groninger onderwijsinstellingen bereid om bij te passen. Dat gold voor de Rijksuniversiteit en de Hanzehogeschool, maar ook voor het UMCG en de mbo-scholen Noorderpoort en Alfa-college. Gemeente en provincie haakten aan en als vervolgens nog een paar studenten hun ouders meenemen, moest het goed gaan, hadden we bedacht.

Bescheiden feestje
In september 2016 vierden we de kick-off met een bescheiden feestje en meteen de eerste ­dagen en weken bleek dat studenten in groten getale het museum wisten te vinden. Ruw ­geschat is het aantal bezoekende studenten sindsdien verviervoudigd!

Lag het dus toch aan het geld? Of was het kopen van een entreekaartje een psychologische drempel die nu was weggevallen? Hoe het kan, weten we niet precies, maar we zien - en tellingen ondersteunen dat - opvallend meer studenten in de zalen, vaak met z'n tweeën. En dat was precies ons doel.

Andreas Blühm is algemeen directeur Groninger MuseumBeeld Jan Zeeman

Het museum moest een logische plek zijn om af te spreken, om uit te wisselen. Geen betere aanleiding voor een goed gesprek dan een spannende tentoonstelling, een uitdagend kunstwerk of een zeldzaam object.

Het project zou aanvankelijk één jaar duren, maar er is goede hoop dat we het kunnen voortzetten. En misschien kunnen we de regeling in de toekomst ook laten gelden voor studenten buiten Groningen. Voor we alle Amsterdammers over de vloer krijgen, moeten we eerst ­rustig bekijken hoe zich het project zich ontwikkelt. Even geduld, er wordt aan gewerkt.

Creatief denken
Waarom studenten? Scholen en universiteiten hebben een enorme verantwoordelijkheid. Ze worden geacht de jeugd op te leiden, maar de druk is hoog. Het testen begint steeds vroeger en de 'softe' vakken lijden daaronder. En dat terwijl iedereen weet dat juist lateral thinking, het soort informele leren dat we ervaren in een museum of bij een concert, zo ontzettend belangrijk is voor de persoonlijke ontwikkeling.

De feitjes die we vandaag stampen, zijn over een paar jaar misschien alweer achterhaald, maar van leren creatief en kritisch te denken hebben we een leven lang profijt. In een wereld die wordt overspoeld met beelden, is een museum als 'school van het zien' belangrijker dan ooit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden