Gratis telefoneren met reclame

AMSTERDAM - Gratis bellen in ruil voor reclame op je pc-beeldscherm: het is al eerder geprobeerd en mislukt. Toch denkt het Amsterdamse telecombedrijf Bondd.nl dat er een markt voor is.Bellers gebruiken hun eigen telefoonnummer. Dit vullen ze in op het beeldscherm, samen met het nummer dat gebeld wordt. De centrale computer van Bondd legt volautomatisch het contact.

Speciale software, zoals bij Skype, is niet nodig, evenmin als extra apparatuur. Nadeel is dat de pc aan moet staan. En dat je tegen reclame moet kunnen.

Beperkingen zijn er ook. Voorlopig laat Bondd zijn gebruikers twee keer per week gratis een telefoontje plegen. Dat aantal kan oplopen als zich voldoende adverteerders melden om het systeem te financieren.

Er kan ook gratis gebeld worden naar het buitenland, maar zo'n gesprek mag hooguit tien minuten duren. Van mobiel naar mobiel houdt een gesprekje al na twee minuten op.

Oprichter Paul Alberts zegt dat er veel moeite in is gestoken de reclames zo min mogelijk irritatie te laten opwekken. De gebruiker moet zich registreren en enkele persoonlijke gegevens prijsgeven, zoals geslacht, leeftijd en voorkeuren.

Aan de hand hiervan bepaalt de centrale computer van Bondd welke reclames iemand krijgt voorgeschoteld, en welke vooral niet. ''Wehkamp wil zijn reclame voor bh's liefst tonen aan dames boven de dertig, terwijl Coca-Cola juist jonge vrouwen onder de dertig wil bereiken.'' Enkele adverteerders zijn er al, waaronder de LOI, l'Oreal, RVS, Samsung, Studieplan, TUI en Valess.

Alberts hoopt ook geld te verdienen door de dienst te verkopen aan bedrijven, die kopers lokken door gratis bellen aan te bieden op hun eigen website.

Alweer tien jaar geleden probeerde een Zweedse aanbieder ook al eens gesponsorde telefonie aan de man te brengen. Het werd geen succes, omdat de reclames de gesprekken onderbraken.

De Finse ex-Nokiadirecteur Pekka Ala-Pietilä wil nog dit jaar In Groot-Brittannië beginnen met een variant. Zijn bedrijf Blyk levert gratis belminuten in ruil voor reclamebeelden die naar het mobieltje wordt gestuurd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden