Plus

'Gratis ov oplossing voor problemen van minima'

Gratis openbaar vervoer kan een oplossing zijn voor allerlei problemen waar gezinnen met een laag inkomen mee te maken hebben. Dat blijkt uit onderzoek van demissionair wethouder Arjan Vliegenthart (Armoede).

Beeld anp

Eenzaamheid, werkloosheid en zelfs slechte schoolprestaties kunnen erdoor verminderen, zegt hij.

Vorig jaar nam de gemeenteraad een PvdA-motie aan waarin Vliegenthart de opdracht kreeg om uit te zoeken wat het kost om alle trams en bussen van het GVB gratis te maken voor minima. Dit zijn gezinnen met een jaarinkomen van ongeveer 23.000 euro, of 18.000 euro per jaar voor een alleenstaande.

Veel minima hebben al een stadspas waarmee zij recht hebben op allerlei kortingsregelingen. Maar uit een evaluatie van dat programma blijkt dat men niet ten volle gebruik maakt van al die voordeeltjes, omdat de reiskosten te hoog zijn.

Eenzaamheid
Bij wijze van experiment kregen enkele arme gezinnen met veel kinderen een tijdje gratis ov-tegoed, waarna het gebruik van de armoederegelingen bij deze doelgroep steeg.

Ook eenzaamheid is een gevolg van prijzige GVB-kaartjes, stelt Vliegenthart. "Het bezoek aan vrienden of familie is voor veel minima geen vanzelfsprekendheid. Dit maakt dat deze groep niet volwaardig mee kan doen in de samenleving."

Momenteel verstrekt de stad al gratis ov-tegoed aan 65 plussers, 16.000 ouderen maken hier gebruik van.

Die zijn vervolgens aanmerkelijk meer de deur uitgegaan dan hun leeftijdsgenoten zonder gratis ov.

Zelfs de schoolprestaties van kinderen uit arme gezinnen verbeteren als ze gebruik maken van praktische armoederegelingen, blijkt uit Rekenkameronderzoek. Het is voor Vliegenthart een aanwijzing dat praktische hulp zoals gratis ov soms effectiever is dan een hogere uitkering.

"Er is niet direct een relatie tussen meer cash via een hogere uitkering en een beter leven. Gratis ov is een maatregel in natura, het gaat om de mix."

Steuntje in de rug
De kosten om alle minima in de stad gratis ov te geven, zijn met 54 miljoen euro per jaar erg hoog te noemen. Daarom heeft Vliegenthart meerdere varianten uitgewerkt.

Enthousiast wordt hij van het plan om werkende minima, mensen met een slecht betaalde baan, een steuntje in de rug te geven. "Als de gemeenteraad hiervoor kiest zouden we dat met de werkgevers moeten organiseren."

De wethouder wil wel, maar moet afwachten of de partijen die onderhandelen over een nieuw coalitieakkoord, GroenLinks, D66, PvdA en SP, de maatregel zullen doorvoeren.

"Mobiliteit is een van de grootste hinderpalen voor mensen om mee te doen. De vraag voor de onderhandelaars is: wat is het hun waard om dit te verbeteren?"

Beeld Laura van der Bijl

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden