Grachtenplastic uit Amsterdam krijgt nieuw leven in België

Een Belgisch bedrijf in duurzaam schoonmaakmiddel gaat in zee met Plastic Whale, de organisatie die plastic afval uit de Amsterdamse grachten vist: flacons van oude flessen.

Het Amsterdamse bedrijf Plastic Whale haalt plastic petflesjes uit de gracht (in een plastic boot) voor het Belgische Ecover.Beeld Rink Hof

Het duurzame schoonmaakmiddelmerk Ecover gaat zijn afwasmiddel verpakken in uit de Amsterdamse grachten opgedregd plastic. In het najaar liggen zeventigduizend flacons gemaakt uit opgeviste petflesjes in de supermarktschappen. Petflesjes worden bijeengebracht door de plasticvissers van Plastic Whale, die eerder drie sloepen lieten maken uit grachtenplastic.

Met de afwasmiddelflacons hebben ze voor het eerst een andere manier gevonden om het plastic te recyclen. De flacons bestaan voor tien procent uit plastic dat afkomstig is uit de grachten. Meer kan niet, doordat de heel diverse flesjes zich lastig laten samensmelten tot één zuivere kunststof. Maar het grachtenplastic wordt aangevuld met ander hergebruikt plastic.

In totaal gebruikt Ecover zo'n vier ton aan Amsterdamse petflesjes, zegt innovatiemanager Tom Domen. Met het hergebruikte plastic en het ontwerp van de flacon wil het Belgische Ecover aandacht vragen voor de vervuiling van de oceanen, zoals de zich over duizenden kilometers uitstrekkende 'plastic soup' in de Stille Oceaan.

Flacons met gele of blauwe glans
Aan de verpakking zal nauwelijks te zien zijn dat het gaat om hergebruikt afval. Hooguit hebben de flacons een gele of blauwe glans. Eerder maakte Ecover al een verpakking van door vissers van zee als bijvangst meegenomen plastic. Daarbij ging het vooral om de kunststof polyetheen in allerlei kleuren, waardoor de flacons een donkergrijze kleur kregen.

De flacon die wordt gemaakt uit Amsterdams grachtenplastic, vooral pet, is wel transparant. Deze 'limited edition' van de 'ocean bottle' heeft voor Ecover het bijkomende voordeel dat Albert Heijn ze in oktober maar wat graag in de schappen legt.

De fabrikant, uit het Vlaamse Malle, bij Antwerpen, maakt al sinds 1980 schoonmaakmiddelen op basis van plantaardige ingrediënten, maar in Nederland blijft de naamsbekendheid ver achter bij die in Groot-Brittannië, Duitsland en België. Daar wist Ecover de sprong naar een breed publiek te maken, terwijl het in Nederland lang enkel verkrijgbaar was in natuurvoedingswinkels.

Plasticvissersboot
Marius Smit, sinds 2011 de drijvende kracht van Plastic Whale, staat open voor nieuwe bestemmingen voor het grachtenplastic. 'Maar het is wel belangrijk dat het verhaal ook klopt.' Door de achtergrond van Ecover, dat ook al één van de sloepen van zijn plasticvissersvloot sponsort, is er volgens Smit een 'heel logische match' met Plastic Whale.

In drie jaar haalde Plastic Whale meer dan 35.000 flesjes en 560 zakken ander afval uit de gracht met behulp van drieduizend vrijwilligers. Daarbij zijn ook de deelnemers aan bedrijfsuitjes meegeteld, want Plastic Whale kan de vraag van bedrijven die een zinvol uitstapje zoeken voor hun personeel nauwelijks bijbenen.

De boodschap die daarbij wordt uitgedragen, de drie boten die heel zichtbaar zijn in de stad en het afwasmiddel dienen volgens Smit allemaal hetzelfde doel. 'We willen meer betrokkenheid bij de vervuiling van de oceaan door plastic. En we hebben daar ook een oplossing bij. Onze kijk op plastic als wegwerpproduct is verkeerd. We moeten het zien als een waardevolle grondstof.'

Plastic vissen in Rotterdam
De nieuwe flacon ten spijt, sloepen maken uit tot schuim verwerkt plastic om nog meer plastic uit de gracht te vissen blijft de succesformule van Plastic Whale. 'Een particulier wil nu ook zijn eigen plastic boot, net als een groot hotel in de stad.'

Daarbij komt dat in Amsterdam nog genoeg plastic door de grachten dobbert, al komt het moment dat Plastic Whale boten naar andere steden gaat sturen wel dichterbij. Smit: 'We hebben al serieuze gesprekken met Rotterdam en andere havensteden, belangstelling vanuit België zelfs.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden