'Gouden plak kan miljoen opleveren'

De sportieve prestatie staat vermoedelijk boven alles, maar ook financieel kunnen de Nederlandse olympische kampioenen een mooie slag slaan. Ze kunnen op zijn minst enkele tonnen verdienen met hun gouden medaille. Hun unieke eigenschappen maken van Epke, Ranomi, Dorian en Marianne allen een sterk merk, zo stellen kenners van de reclamewereld.

Een oude dame passeert een muurschildering van turner Epke Zonderland. Kunstenaar Ives One heeft een hommage aan de sportheld aangebracht op een dichtgespijkerd pand in Amsterdam-oost. Beeld anp
Een oude dame passeert een muurschildering van turner Epke Zonderland. Kunstenaar Ives One heeft een hommage aan de sportheld aangebracht op een dichtgespijkerd pand in Amsterdam-oost.Beeld anp

Harry Kramp, die aan de basis stond van veel bekende commercials, denkt dat turner Epke Zonderland zeker een half miljoen euro kan overhouden aan zijn gouden plak, mogelijk wel een miljoen. 'Hij heeft nu het momentum. Voor dat bedrag is hij dan enkele jaren het gezicht van een merk. Dat betekent dat er ook een bepaalde exclusiviteit tegenover staat. Bekende voetballers verdienen overigens nog veel meer. Maar hun reclamecampagnes kunnen in heel Europa worden ingezet. De Nederlandse markt is een stuk kleiner.'

Voor sportmarketeer Frank van den Wall Bake is Epke Zonderland commercieel de meest interessante van de vier kampioenen. Allereerst door zijn prestatie. 'Een gouden zwemmedaille is niet nieuw voor Nederland, maar bij het turnen stonden we al sinds 1928 droog. Verder deed Epke iets wat niemand anders kan. Wie uniek is in de sport, vertegenwoordigt ook een uniek merk. In zijn geval gaat dat ook nog samen met een ontwapenende uitstraling. Epke is de ideale schoonzoon, die niet voor niets door Randstad tot ambassadeur is verkozen.'

Maar ook voor de anderen liggen lucratieve deals in het verschiet. Van den Wall Bake: 'Deze sporters hebben allen bijzondere eigenschappen waar het bedrijfsleven iets mee kan. Ranomi ziet er goed uit en heeft een zekere verlegenheid over zich, Marianne Vos straalt uit dat ze het liefst bij moeder thuis achter een bord boerenkool zit en Dorian is een vrijbuiter die uitermate geschikt is voor de jongere doelgroep. Of we hen daadwerkelijk veel zullen zien, hangt af van de behoefte.'

Patrick Wouters van den Oudenweijer weet uit ervaring wat er allemaal op de sporters afkomt. De eigenaar van House of Sports behartigt de belangen van Ranomi Kromowidjojo, Sven Kramer, Pieter van den Hoogenband en Maarten van der Weijden. 'Het is de kunst te wachten tot zich iets aandient dat precies bij de sporter past. Daarvoor moet je wel sterk in je schoenen staan, want het is financieel verleidelijk om ergens snel in te stappen. Voor Van den Hoogenband hebben we vijf tot tien commercials afgezegd, totdat Calvé kwam. Na de gouden medaille van schaatser Gerard van Velde duurde het 8 maanden voordat hij in de reclame van Milner verscheen. Het is belangrijk om niet alles aan te pakken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden