Gouden Griffel dit jaar naar een prentenboek?

Peter Verhelst, auteur van Het geheim van de nachtegaal. Foto ANP Beeld
Peter Verhelst, auteur van Het geheim van de nachtegaal. Foto ANP

Dinsdagavond wordt op het Kinderboekenbal de Gouden Griffel uitgereikt. Maar liefst acht auteurs die de Zilveren Griffel wonnen dingen mee. Opvallend is dat vijf prentenboeken in aanmerking komen voor de Gouden Griffel. De laatste keer dat de jury een prentenboek met de hoofdprijs naar huis stuurde was in 2001. Toen won André Sollie met zijn 'woorden' in Wachten op Matroos.

Sinds het ontstaan van de prijs in 1954 werd slechts vier keer een prentenboek bekroond met goud. De vraag is natuurlijk of de prentenboeken bijzonder genoeg zijn om de strijd met de overige titels aan te kunnen.

Die overige titels zijn Een halve hond heel denken van Joke van Leeuwen, Opa laat zijn tenen zien van Edward van de Vendel en Duivendrop van Dirk Weber. Respectievelijk een onconventioneel non-fictieboek over kijken, een reeks stripgedichten en een jeugdroman in de traditie van de winnaars uit 2006 (Big, Mireille Geus) en 2007 (Een kleine kans, Marjolijn Hof): een compact verhaal over een serieus onderwerp, verteld in korte zinnen. Mooie boeken, maar wel voor de jeugdige fijnproever.

Nee, dan zijn de bekroonde prentenboeken van dit jaar een stuk toegankelijker. Tenminste, de meeste. Het eerder met prijzen overladen bewerkte sprookje van Peter Verhelst en Carll Cneut (illustraties) Het geheim van de keel van de nachtegaal ademt een feeërieke sfeer, maar kent tegelijkertijd een plechtstatigheid die volwassen doorzettingsvermogen vraagt. Geen boek voor grote groepen jonge lezers.

Datzelfde geldt voor Meneer Papier en zijn meisje, een tekst van Elvis Peeters die door Gerda Dendooven werd voorzien van kunstzinnige collages. Het mannetje uit de titel knipt uit papier een meisje om van te houden. Maar als ze bij hem weg blijft lopen, knipt hij eerst haar voeten en later ook haar armen af, waarna ze zinkt in de vijver. Een parabel over liefde en bezitterigheid, maar voor kinderen toch vooral een angstaanjagend verhaal over het kapot knippen van een onschuldig meisje.

Wel voor de doelgroep is het slapstickachtige Agent en Boef. Als een van de weinigen verstaat Tjibbe Veldkamp de kunst een verhaal voor jonge kinderen te vertellen, dat niet over hun hoofden heen schiet. Agent en Boef, met springerige tekeningen van Kees de Boer, bevat een doldrieste achtervolging, waarbij Agent zijn vriend Boef uiteindelijk toch achter de tralies weet te krijgen. Het kolderniveau is hoog, en de kinderen zullen zich verkneukelen om die domme Agent en nog dommere Boef.

Heel anders is het vrolijke tel- en versjesprentenboek Spin op sokken van Ted van Lieshout, prachtig geïllustreerd door Gouden Penseel-winnaar Sieb Posthuma. Van Lieshout, die vorige maand de Theo Thijssenprijs voor zijn hele oeuvre ontving, schakelt moeiteloos van Annie M.G. Schmidtachtige verzen naar absurdistische rijmpjes. Zijn poëzie vraagt erom voorgelezen te worden en staat garant voor taalplezier voor voorlezer èn luisteraar.

En dan is er Ballade van de Dood van het duo Koos Meinderts en Harrie Jekkers, van exuberante tekeningen voorzien door de Zuid-Afrikaan Piet Grobler, die daarvoor een Vlag en Wimpel van de Penseeljury kreeg. In een lang vers vertellen Meinderts en Jekkers een sprookjesachtig verhaal over een koning die worstelt met zijn angst voor de dood. Als die met een slim plan gevangen wordt gezet, lijkt het probleem opgelost. Maar na een eeuw of wat wordt het wel erg druk op de wereld. Immers: 'Niemand ging dood, geen mens ging verloren, maar er werden wel steeds nieuwe baby's geboren.'

Heel knap en met veel humor schrijven Meinderts en Jekkers naar een bevredigend einde. Ballade van de Dood heeft alles wat je van een goed kinderboek verlangt: diepgang, geestigheid, mooie taal en schitterende tekeningen. Kinderen die dit boek tijdens de Kinderboekenweek krijgen, hebben sowieso de hoofdprijs, Gouden Griffel of niet. (JOUKJE AKVELD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden