Concertrecensie

Gorillaz: nog steeds vooral een kijkspektakel (****)

Humanz, het vijfde album van Gorillaz, was wel een heel bont werkstuk, met per nummer een andere muziekstijl. Het optreden in de Ziggo Dome is logischer opgebouwd.

Alsof je in een tekenfilm zit: Gorillaz in de Ziggo Dome. Beeld Paul Bergen
Alsof je in een tekenfilm zit: Gorillaz in de Ziggo Dome.Beeld Paul Bergen

Zeven jaar geleden traden ze ook op in Amsterdam. Het optreden van Gorillaz in de toenmalige Heineken Music Hall was een van de wonderlijkste popconcerten die uw recensent meemaakte.

Opzienbarend was vooral de enorme hoeveelheid gasten. Een brassband in New Orleansstijl, een meisjeskoor in matrozenpakjes en een Syrisch orkest: het was een beetje dringen, maar ze pasten allemaal bij Gorillaz op het podium.

En of dat alemaal niet genoeg was, kwamen ook soulzanger Bobby Womack, jarennegentigster Neneh Cherry, de overgebleven leden van The Clash én de rappers van De La Soul langs.

Damon Albarn
Na al die jaren gaat het er bij het optreden van Gorillaz in de Ziggo Dome wat rustiger aan toe. Er zijn gasten - gooi die handen omhoog, daar heb je ze weer: De La Soul! - maar niet zoveel als toen.

En er zijn 'virtuele' gastoptredens, waarbij zangers en rappers alleen te zien zijn op het videoscherm achter op het podium.

Goedkoop, zo'n video-optreden? Het past wel bij Gorillaz, dat in 1998 zelf ook ontstond als zogeheteten virtuele popgroep, waarvan vier cartoonfiguren de zogenaamde leden waren.

Ideetje van Damon Albarn, vooral bekend als zanger van Blur, en de eveneens Britse striptekenaar Jamie Hewlett.

Visuals
Aanvankelijk probeerden de twee hun identiteit verborgen te houden, maar al snel kwam uit hoe het zat. Maar bij de eerste optredens stonden Damon Albarn en de andere muzikanten wel achter een filmdoek waarop beelden van de vier Gorrilaz, Murdoc, Russel, 2-D en Noodle, werden geprojecteerd.

Tegenwoordig staan Albarn en de zijnen, en dat zijn er nogal wat, gewoon voor dat doek.

Maar een optreden van Gorillaz is nog altijd in belangrijke mate vooral een kijkspektakel.

Door de visuals van Jamie Hewlett lijkt het soms alsof je je ín een tekenfilm bevindt. De kleuren zijn overdonderend en beeld en geluid sluiten naadloos op elkaar aan.

Niet enthousiast
Heel mooi bijvoorbeeld, tikkie bevreemdend ook: als op het podium de leden van het zeskoppige achtergondkoor zich de longen uit het lijf staan te zingen, zie je op het scherm de monden van een heel stel tekenfilmkinderen, typische schoffies, perfect synchroon open en dicht gaan.

De huidige tournee van Gorillaz volgt op het verschijnen van Humanz, het vijfde album van de groep. Laaiend enthousiast werd de plaat over het algemeen niet ontvangen.

Het was ook wel een heel bont werkstuk, met niet alleen heel veel gastoptredens, maar waarop - zo leek het - per nummer ook een andere muziekstijl werd aangedaan.

Meer smaken
Het optreden in de Ziggo Dome is logischer opgebouwd: na een rustig begin telkens een tandje erbij.

In dat eerste deel ligt de nadruk op reggae-achtige muziek: lekker traag, weemoedig (On Melancholy Hill heet een van de nummers treffend) en voorzien van soms buitenaards klinkende dubeffecten.

Damon Albarn zet er geregeld de melodica bij aan de mond, dat blaasinstrument met toestenbord dat in de jaren zeventig heel populair was in Jamaica.

Gaandeweg komen er meer smaken bij: soul, funk en vooral hiphop. De mannen van De La Soul zijn ervaren feestbouwers natuurlijk, maar ook de veel en veel jongere Britse rapster Little Simz laat het Ziggopubliek moeiteloos op en neer stuiteren.

Drie turven hoog en met op het hoofd een visserspetje oogt ze als een tekentafelfantasie van Jamie Hewlett.

Gorillaz

Gehoord Ziggo Dome, Amsterdam, dinsdagavond
Oordeel ****

Beeld van een optreden van Gorillaz eerder deze maand. Beeld anp
Beeld van een optreden van Gorillaz eerder deze maand.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden