'Gooische vrouwen 2' en 'Boyhood' best bezochte films van 2014

De Gooische vrouwen hebben het bioscoopjaar 2014 gered; met een handje van 'The hobbit'. 'Gooische vrouwen 2', op 4 december uitgebracht, trok in 2014 1.182.335 bezoekers, ruim voor 'The hobbit: Battle of the five armies' met 833.448 bezoekers.

Beeld Independent Films/Lumière

Terwijl het bioscoopbezoek na een lange sportzomer flink achterliep bij 2013 is dat in de eindsprint vrijwel rechtgetrokken. In 2014 gingen 30.757.595 mensen naar de bioscoop, slechts een fractie minder dan in 2013. De recette steeg licht naar 249.882.391 miljoen euro.

Aangezien er steeds meer bioscoopstoelen bijkomen - in Amsterdam De Filmhallen met negen zalen - betekent dat de gemiddelde stoelbezetting wel achteruit gaat. De groei zat hem voornamelijk in de 4500 nieuwe bioscoopstoelen die er dit jaar zijn bijgekomen. De meeste bioscopen kenden dit jaar een daling in aantallen.

Romcom
Met 'Gooische vrouwen 2' bleef ook het marktaandeel van Nederlandse films gehandhaafd op ruim 20 procent. De film van Will Koopman werd op ruime afstand gevolgd door 'Toscaanse bruiloft' (557.200 bezoekers), 'Soof' (470.719) en 'Pak van mijn hart' (422.758). De hele Nederlandse top 10 bestaat uit romcoms en jeugdfilms, met andere genres ver daarachter.

Drie films uit de top 5 werden eind 2014 in de bioscoop uitgebracht en draaien nog volop. Vooral 'Gooische vrouwen '2 zou het komende bioscoopjaar al een aardige duw in de rug kunnen geven, aangezien er naar het eerste deel ook in totaal 2 miljoen bezoekers gingen.

Filmhuis
'Boyhood' van Richard Linklater trok in totaal 240.013 bezoekers, waarvan 125.862 in arthouses en was daarmee de best lopende film in de filmhuizenranglijst. Andere topfilms in de filmhuizen waren dit jaar 'The Grand Budapest Hotel', 'Philomena', 'La grande bellezza' en '12 years a slave'.

In totaal werden er 362 films uitgebrcht in de Nederland, waarvan 155 uit de VS, 115 uit Europa en 37 uit de rest van de wereld. 55 films waren geheel of deels Nederlands.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden