Google richt zijn pijlen op de gezondheidsmarkt

Google is allang veel meer dan een zoekmachine. De nieuwe missie van de tech-reus: ons fitter maken en vertellen wat eraan scheelt als we ons niet lekker voelen. Maar waar bemoeit Google zich mee?

'Nog even en het eerste Googleziekenhuis wordt geopend' Beeld anp

In het trappenhuis van Google Amsterdam dendert een groepje sportievelingen naar beneden. Zij testen de nieuwste technologie van Google: Android Wear. Hun horloges registreren elke beweging, elke hartslag en elke verbruikte calorie. Met smoesjes als 'vandaag kan ik écht niet' houdt de app rekening. Die zoekt in je digitale (Google)agenda naar een vrij uurtje om te gaan sporten. "Even doorbijten," roept een fitnessinstructrice naar haar rood aangelopen pupillen.

Medische database
De ietwat dwingende fitnessapp is een voorbode van Googles plannen op de gezondheidsmarkt, voorspellen deskundigen. In Amerika is de zoekmachine al zover dat ze mogelijke diagnoses aandraagt wanneer een gebruiker naar informatie zoekt over een onbestemd kwaaltje. Wie in de VS 'buikpijn' intypt, krijgt dus niet langer de meest nare foto's van tumoren en gesprongen darmen op zijn beeldscherm, maar ontvangt meer realistische oorzaken als constipatie, gas, stress of spierspanning.

Google maakte samen met artsen en andere experts een medische database op basis van de meest ingetypte zoektermen: de symptom search. Het bedrijf benadrukt stellig dat de dokter nog steeds de regie heeft. Die stelt de diagnose, niet Google.

Googleziekenhuis
"Nu nog wel, maar over twintig jaar ziet onze gezondheidszorg er heel anders uit," voorspelt Leonard Witkamp, bijzonder hoogleraar telemedicine aan het AMC. "Nog even en het eerste Googleziekenhuis wordt opgericht. Wacht maar af."

Google werkt steeds vaker samen met artsen en grote farmaceuten, op zoek naar snellere diagnoses en nieuwe behandelingen van chronische ziektes als diabetes, artritis en astma. Zo bracht Google al een prototype op de markt van een contactlens voor diabetici. Die meet het bloedsuiker in het traanvocht en wordt gezien als alternatief voor pijnlijke vingerprikken.

Deep Mind, een dochterbedrijf van Google, probeert in een vroeg stadium te ontdekken of patiënten blind zullen worden. In een slim computersysteem worden een miljoen geanonimiseerde oogscans geanalyseerd. De resultaten moeten oogartsen in staat stellen om een snellere diagnose te stellen.

Big business
Dit is dus nog maar het begin, zegt AMC-hoogleraar Witkamp: "De toekomst? Je laat een oogscan maken bij de drogist - of Albert Hein - en hij adviseert vervolgens een bepaald druppeltje."

Met de technologie en de knappe koppen die Google in huis heeft, kan volgens de hoogleraar veel sneller ontdekt worden of iemand ziek wordt, welke provincie een griepepidemie te wachten staat of dat je meer moet gaan bewegen.

Ook andere tech-giganten als Philips, Apple en Samsung steken steeds meer geld en tijd in zorg. Witkamp: "Economisch gezien is het big business."

De nadruk van deze bedrijven ligt niet op genezing, maar op het voorkomen van ziektes, vertelt hij. "De patronen die zij gaan ontdekken met hulp van internet worden belangrijker dan welke geneeskundige revolutie dan ook."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden