Goede doelen blijven immuun voor crisis

Grote goede doelen blijken immuun te zijn voor de crisis, dat meldt de Volkskrant vandaag. De 25 grootste filantropische instellingen zagen vorig jaar de opbrengst zelfs groeien met 4,2 procent.

null Beeld ANP
Beeld ANP

KWF Kankerbestrijding loopt voorop, de opbrengt groeide met 22 procent naar 125 miljoen euro. 'Juist in tijden van crisis en een aaneenschakeling van slecht nieuws hebben burgers behoefte aan betrokkenheid en hoop', verklaart hoogleraar filantropie Theo Schuyt in de krant.

KWF profiteert al enkele jaren van het succes van Alpe d'HuZes, waarbij fietsers geld ophalen door zes keer de alpencol uit de Tour de France op te fietsen. Vorig jaar haalde KWF via deze actie 21 miljoen euro op; dit jaar verzamelden de fietsers 28,5 miljoen.

Andere goede doelen proberen dit succes te evenaren door met andere sportevenementen geld op te halen. 'Betrokkenheid is het toverwoord', zegt Schuyt. 'Donateurs hebben de behoefte zich extra te binden aan hun goede doel. Via een sponsoractie kunnen deelnemers zich duidelijk committeren aan één specifiek doel.'

Winnaars
WarChild, CliniClowns en het Rode Kruis zijn naast KWF Kankerbestrijding de grote winnaars. De christelijke doelen Woord en Daad en Kerk in actie zagen hun inkomsten het meest inzakken. Van de milieu-instellingen zijn het Wereld Natuur Fonds en Natuurmonumenten de winnaars, terwijl de Dierenbescherming en Greenpeace dalen.

De Volkskrant doet jaarlijks onderzoek naar de opbrengt uit eigen fondsenwerving door goede doelen.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden