Goed jaar voor de haven, die zich schrap zet voor de coronacrisis

Door de recordoverslag heeft de Amsterdamse haven ook financieel een goed jaar achter de rug, zo blijkt uit de cijfers over 2019. Maar door de coronacrisis zal 2020 vrijwel zeker minder gunstig uitvallen.

Beeld ANP

Onderaan de streep kwam het resultaat van het Havenbedrijf over 2019 uit op 61,4 miljoen euro. Dat was 10 procent minder dan in 2018, omdat de haven 6,2 miljoen euro opzij moest leggen voor de toekomstige sanering van haventerreinen, voor de latere woonwijk Haven-Stad met name.

Coronacrisis

Hoe hard de haven wordt geraakt door de coronacrisis is het Havenbedrijf momenteel nog aan het becijferen. De haven zelf en de bedrijven die er zijn gevestigd, draaien veelal gewoon door omdat ze deel uitmaken van volgens de overheid vitale processen zoals de scheepvaart en de overslag van brandstoffen.

Maar voor het Havenbedrijf lijkt wel zeker dat de coronacrisis invloed zal hebben op de resultaten van dit jaar. Dat geldt zeker al wel voor de cruisebranche. De lockdown is al ten koste gegaan van de helft van het aantal zeecruiseschepen dat dit jaar werd verwacht. Toen de haven in maart werd gesloten voor cruises, zou juist het hoogseizoen beginnen. In maart en april werden parallel aan de opening van de Keukenhof 753 riviercruiseschepen verwacht, een derde van het jaartotaal.

Kerosine

In de logistiek gaat veel werk gewoon door, zegt een woordvoerder. “Het is moeilijk in te schatten wat dat betekent voor de resultaten over het hele jaar.” De lage olieprijzen in combinatie met veel minder verbruik van benzine en vooral kerosine doet zich voelen. In de grootste benzinehaven van Europa raakt de opslag zo onderhand vol, dus dat zal ook gevolgen krijgen voor de overslag van kerosine en benzine.

In 2019 kwam de omzet hoger uit dan ooit doordat zowel de havengelden (61,6 miljoen) als de huur en erfpacht van haventerrein (90 miljoen) meer opleverden. De havengelden die binnenkomen met elk schip dat arriveert, stegen mee met de recordoverslag van 87 miljoen ton die begin dit jaar al bekend werd gemaakt.

Behalve de inkomsten uit de havengelden, die met 7,6 procent groeiden, steeg ook de opbrengst van de huren en erfpachten. Reden daarvoor was ook de uitgifte van 20 hectare aan nieuwe haventerreinen.

Toeristenbelasting

Tegenover de groei van de havengelden uit de overslag staat een teruggang in de opbrengst van de cruiseschepen. Omdat de gemeente Amsterdam voor 2019 een toeristenbelasting invoerde voor cruisepassagiers daalde het aantal cruiseschepen van 180 naar 117. Voor het Havenbedrijf was het gevolg was dat er 1 miljoen euro minder havengeld binnenkwam.

Dat het resultaat ondanks de recordomzet toch lager uitvalt dan in 2018 is het gevolg van een extra voorziening die de haven heeft genomen vooruitlopend op de sanering van haventerreinen. Die kosten worden nu hoger ingeschat, waardoor de havenbedrijf er nu ook meer geld voor opzij moet leggen.

Zaanstad

De haven investeerde verder miljoenen euro’s in haventerrein in Zaanstad. Het Amsterdamse havenbedrijf stak 19,7 miljoen in de aankoop van grond en de aanleg van een kade bij het Zaanse haventerrein Hoogtij. Voor 6,6 miljoen werd de Zaanse scheepswerf Holland Jachtbouw aangekocht.

Verder investeerde de haven in de verlenging van een pier in de Afrikahaven (9 miljoen). Ook stak het havenbedrijf geld in de aanleg van een busbaan in de wijk Houthaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden