PlusExpositie

Glinsterletters uit vervlogen tijden

Schilderijen van Tim Ayres en sculpturen van Lynne Leegte. Beeld Galerie Roger Katwijk

Quietly, Quietly

Tim Ayres & Lynne Leegte

Waar Galerie Roger Katwijk, Lange Prinsengracht 737
Te zien t/m 1/6 van do t/m za van 13.00 tot 17.00 uur en op afspraak

Wanneer leggen we gedachten nog vast met een pen of een potlood? We communiceren meer dan ooit, maar dat gaat bijna altijd digitaal. Tim Ayres merkte ook dat hij slordiger was geworden, dat zijn handschrift achteruit was gegaan. Daar kun je ook weer een mooie draai aan geven, moet hij hebben gedacht. In een reeks donkere schilderijen die hij nu bij Roger Katwijk laat zien, staan woorden op het doek gekalkt als ­wilde, expressieve gebaren. De verf is zo dun dat het pigment in lange slierten van het doek druipt, alsof de woorden in het schilderij een ­eigen leven gaan leiden.

Tim Ayres kwam dertig jaar geleden vanuit Engeland naar Nederland voor een werkperiode aan de Rijksakademie. Hij maakte hier furore met schilderijen met teksten die in ongenaakbaar harde vlakken zijn geplaatst. Ook de gebruikte materialen, glanzende industriële verf op mdf-panelen, benadrukten het onpersoonlijke en afstandelijke karakter van de ­werken. De teksten waren met sjablonen aan­gebracht, met scherpe lijnen en in knallende kleuren.

De huidige schilderijen lijken bijna van een andere kunstenaar. Tedere, spetterige letters laten zich ontcijferen als eeuwenoude boodschappen in grotschilderingen. Tegelijk zijn ze onmiskenbaar hedendaags. Ayres gebruikte moderne acrylverf met parelmoer­effecten, waardoor de letters glinsteren en er vanuit verschillende hoeken steeds anders uitzien. Ook maakte hij duistere schilderijen met boomtoppen en andere motieven die aan de natuur doen denken.

Het werk van Ayres wordt nu bij Roger Katwijk samen getoond met sculpturen van Lynne Leegte, die zijn opgesteld op een lange rij tafels. Alle objecten zijn gehakt uit albast, een relatief zachte steensoort die lijkt op marmer. Net als in de doeken van Ayres zien we hier een voorliefde voor het schrift en papier. Leegte maakte een aantal albasten boeken, die zeer gedetailleerd zijn nagemaakt. De rug van een boek is door veelvuldig gebruik kapotgegaan, een brief is in drieën gevouwen, gekreukeld en weer open­gevouwen. De menselijke omgang met de objecten is hier onderdeel geworden van de dingen.

Ook alle onderdeeltjes van een ganzenveer zijn zorgvuldig in de steen gekrast. Het beeld is bovendien zo dun dat het licht erdoorheen schijnt. Daarnaast ligt een vergelijkbare veer, ditmaal als negatieve vorm in een brok albast, alsof het een fossiel is, een levensteken uit een lang vervlogen tijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden