Plus

Gitzwarte dag voor bedenker Stint: 'Ik kan alleen maar huilen'

Het was een gitzwarte dag voor ­Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility. Hij bedacht de Stint, het voertuig waarin de vier kinderen zaten die in Oss om het leven kwamen. 'Ik wilde een veilig transportmiddel voor kinderen ontwikkelen.'

Berging van de bakfiets bij de spoorwegovergang in Oss. Beeld anp

Edwin Renzen is met een collega op weg naar Litouwen als er in de groepsapp van zijn bedrijf een bericht wordt gedeeld: er zijn doden ­gevallen bij een ongeluk. Als enkele minuten later bekend wordt dat een Stint bij het fatale ongeval betrokken is, maakt Renzen direct rechtsomkeert.

"Mijn grootste nachtmerrie is mijn kinderen verliezen. Dit is mijn op één na grootste nachtmerrie."

Negen uur nadat het ongeluk is gebeurd, belt de bedenker en ceo van Stint Urban Mobility terug en biedt excuses aan voor het feit dat hij niet bereikbaar was.

"Dit is verschrikkelijk. Ik wil open en eerlijk zijn, het liefst iedereen te woord staan, maar mijn telefoon heeft even uitgestaan. Er wordt zo veel gebeld en gemaild. Ik kan alleen maar huilen. Sorry."

Onderweg van het vliegveld naar Oss belt Renzen met het kinderdagverblijf waar de begeleider en vijf kinderen de ochtend van het ongeluk zijn vertrokken.

"Ik heb gevraagd of ik langs mocht komen. Dat vonden ze goed." De hele dag blijft Renzen op de plek waar vier kinderen nooit meer naar terug zullen keren.

"Ik ben zelf vader van een jongen van drie en een meisje van vijf. Het moeilijke is: vanmorgen had ik mijn zoontje nog in mijn armen. Moet je je voorstellen dat je als ouder je kind wegbrengt 's ochtends en dan..."

Mankementen
In 2011 ontwikkelt Renzen samen met industrieel ontwerper Peter Noorlander de Stint: een voertuig speciaal gemaakt om kinderen van en naar de naschoolse opvang te vervoeren. "Ik kwam op het idee in de tijd dat ik vervoercoördinator was."

Een Stint Beeld -

Renzen organiseerde het vervoer voor kinderopvangorganisaties. "Dat deed ik op vrij grote schaal, maar de enige mogelijkheid om kinderen te vervoeren waren toen eigen of taxibusjes."

Die situatie was volgens hem onhoudbaar. Rondom scholen ontstonden onveilige verkeerssituaties door de vele voertuigen en kinderen liepen gevaar. "Ik wilde een veilig transportmiddel ontwikkelen."

Dat werd de Stint, een elektrisch aangedreven bakfiets die in 2012 goedgekeurd is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

"We hebben zeven jaar keihard gewerkt met het team en inmiddels rijden er ongeveer 3500 van onze voertuigen door Nederland."

Of die weleens mankementen vertonen? "Ja, constant. Je moet het zien als een brommertje met vier wielen. Lekke banden, kapotte accu's, dat hoort erbij." Maar échte mankementen?

"Ons grootste probleem is letselschade. Het voertuig is net één of twee centimeter hoger dan een traptrede. Het is een aantal keren voorgekomen dat iemand zich verstapte bij het uitstappen en zijn been brak op meerdere plekken. Dat was onze grootste zorg. Tot nu toe."

Onderzoek
Renzen wordt even rustiger als hij over zijn bedrijf spreekt. "Maar het gaat niet om mij, het gaat niet om de Stint. Wat de oorzaak van het ongeluk ook is, ik voel me verantwoordelijk. Het zijn indirect onze kindjes, maar denk even aan die mensen, de families. Het is, ik blijf het zeggen, verschrikkelijk."

De ondernemer vindt het vooral cru dat er media zijn geweest die, nog voor ouders van de slachtoffers waren ingelicht, het nieuws deelden.

"Onbegrijpelijk, dit onderwerp leent zich niet voor sensatie. We hebben het over kinderen, slachtoffers, overleden, een ongeval met vier doden."

Hoewel het onderzoek naar de toedracht in volle gang is, is de ceo nog niet benaderd door het onderzoeksteam.

"Ik wil niet in de weg lopen, maar misschien kan ik bijdragen aan het onderzoek. Als ze specificaties van het voertuig nodig hebben bijvoorbeeld, of handleidingen."

Zijn team zoekt elkaar op voor steun. Behalve de noodzakelijke werkzaamheden is er niet gewerkt.

's Avonds, een half etmaal na het ongeluk, is het team, op de medewerkers met kinderen na, nog steeds bij elkaar.

"Mijn zoontje is nu hierheen gekomen. Ik zie hem wél aan het einde van de dag."

Lees ook: Kinderopvang doet elektrische bakfiets in de ban na drama Oss

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden