Girlsday promoot bèta en techniek

Het zijn er nog steeds niet genoeg: bètameisjes. Op de zogenoemde Girlsday doen bedrijven daarom opnieuw hun best meiden te verleiden de techniek in te gaan. De wervingsdag is donderdag, zo heeft het landelijke expertisebureau voor vrouwen en meisjes in de techniek (VHTO) vrijdag laten weten.

Op Girlsday openen bedrijven als KLM, IBM en het Museon hun deuren. Vooral vrouwelijke medewerkers nemen meisjes van 10 tot 15 jaar mee op rondleidingen door laboratoria en timmerwerkplaatsen. Ook gaan de meiden zelf aan de slag. Zo kunnen ze een prijs winnen met het verzinnen van een nieuw foefje voor op de iPhone.

Aan het imago van de techniek zou het niet meer moeten liggen, zegt Cocky Booy directrice van het VHTO. Volgens haar is de stereotype 'bètanerd' met pukkels en een bril niet meer te vinden.

''Innovaties in de duurzaamheid, zoals hybride auto's en onderzoeken naar kernenergie na de aardbeving in Japan worden gedragen door enthousiaste jonge technici'', aldus Booy. ''De TU Delft zag vorig jaar een toename van 25 procent in vrouwelijke studenten. Toch is dat nog lang niet genoeg om straks de vergrijzing op te vangen.''

''Hoe eerder meiden weten wat er te koop is in de techniek, hoe beter'', vindt Robbert Dijkgraaf, president van Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) die de Girlsday opent. ''Rolmodellen zijn enorm belangrijk. Neem wetenschapster Lucie de Nooij. Die stuitert van enthousiasme als het om deeltjes in de natuurkunde gaat. Dat motiveert meisjes. De intensieve campagnevoering van de afgelopen tien jaar om meisjes thuis te laten voelen in de techniek, heeft zijn vruchten afgeworpen, maar we zijn er nog niet. Als meisjes eenmaal voor een exact vakkenpakket op de middelbare school kiezen, kiezen ze vaak ook voor een bètastudie.''

Dijkgraaf juicht ook de 'bèta-gamma' bachelors, waar de student het eerste jaar een programma met vakken van psychologie tot natuurkunde doorloopt, toe.

''Het merendeel van de meiden kiest het jaar erop voor een exacte specialisatie en dan ook de pittige varianten zoals procestechnologie.''

Booy merkt op dat vooral de IT-sector hard staat te springen om vrouwen. ''Het zou elke dag Girlsday moeten zijn.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden