Gin-tonics zonder rietje voor een beter milieu

Met het eerste evenement Plastic Free G&T onder de campagne IamStrawless komt de Amsterdamse horeca van 11 tot en met 13 mei op voor een rietjes-vrije stad.

Beeld Iamstrawless

Volgens de organisatoren Arian Lurie en Suzan Wessels, zelf afkomstig uit de horeca, belanden in Nederland zo'n 3 miljard rietjes per jaar in drankjes en vervolgens in de natuur.

Onnodig en gemakkelijk af te leren, vinden ze. Daarom roepen ze op tot 'stop sucking Amsterdam' met de campagne IamStrawless.

Onder het motto Let's save the world one cocktail at the time, gaat vrijdag 11 mei de campagne officieel van start met het evenement Plastic Free G&T.

Ruim twintig bars en restaurants, waarvan sommige al rietjesvrij zijn en anderen kunnen kijken hoe het bevalt, schenken dan hun gin & tonic zonder rietje. Van elk verkocht drankje - zonder plastic - gaat een euro naar de campagne.

Draagvlak
Het uiteindelijke doel? Samen draagvlak creëren voor een rietjesverbod in de stad, aldus Wessels. Iets waar binnen Europa al wel over gesproken wordt. Eerder deze week werd bekend dat de Europese Commissie af wil van wegwerpplastic, zoals rietjes. "Maar we willen niet wachten op een wet. We willen nu iets doen."

Bekijk de site van IamStrawless voor de plekken waar je dit weekend terecht kunt voor een rietjevrije cocktail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden