Plus

'Gifbak' gaat van fietspad, uiteindelijk

Langzaam maar zeker lijkt het net zich te sluiten voor de snorfiets. Maar omdat het zo lang duurt, klinkt regelmatig de roep om een verbod.

Scooters zijn betrokken bij zestien procent van de verkeersongevallen. Beeld Floris Lok

Het zou studenten verboden moeten worden met de scooter naar school of universiteit te komen, stelde HvA-docent Jan Drost deze maand in Folia. "Ik vind het een paradox om dagelijks aan de toekomst te werken en tegelijkertijd met een gifbak naar college te rijden." En: "Studenten komen voortaan maar lopen, op de fiets of met het openbaar vervoer."

Het is meer dan twee jaar geleden dat burgemeester Van der Laan in Buitenhof zei dat de snorscooter in 2014 van het fietspad zou zijn verdwenen. En nu, februari 2016, is de scooter nog lang niet naar de rijweg verplaatst en zijn dergelijke uitspraken nog steeds nodig.

Zoals het er nu uitziet is de snorscooter niet weg vóór 2018: wethouder Pieter Litjens (Verkeer) schreef de gemeenteraad onlangs dat 'de doorlooptijd voor de voorbereiding en uitvoering van een grootschalige en zorgvuldige verplaatsing minimaal twee jaar in beslag zou nemen'. Maar ook dat deze 'ook langer kan duren'.

Akkoord
Voor de goede orde: de Tweede Kamer, die om allerlei redenen lang dwarslag met het verlenen van toestemming voor Amsterdam om de snorscooter te verplaatsen, is inmiddels akkoord. Maar los daarvan duurt het allemaal onwaarschijnlijk lang. Die minimale twee jaar is bijvoorbeeld al nodig om te besluiten op welke wegen of in welke gebieden de maatregel precies moet gaan gelden. Ook moet de communicatie aan snorfietsers en andere weggebruikers worden voorbereid en wordt er nog gekeken of er infrastructurele aanpassingen nodig zijn.

Beeld Het Parool

Je zou er bijna door vergeten hoe hoog de nood is. Het aantal snorfietsen is sinds 2007 verdrievoudigd tot 54.000 in 2014. Hoewel ze maar een klein deel (een procent) van het aantal verkeersdeelnemers uitmaken, zijn scooters betrokken bij zestien procent van de verkeersongevallen. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vindt ruim de helft van alle scooterongevallen in Nederland plaats in Amsterdam.

Handhaven lijkt geen oplossing, hoewel het verkeershandhavingsteam van de Amsterdamse politie twintig procent van zijn tijd besteedt aan het controleren van brom- en snorfietsen. Hogere boetes lijken slechts een druppel op een gloeiende plaat. Steeds regelmatiger klinkt de roep om een verbod. De beleidsvorming sjokt vele jaren achter de bedoelingen aan.

Beeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.