Gibson, van de gitaren en Philips, trekt in de A'DAM Toren

Het Amerikaanse Gibson Innovations vestigt zijn marketingkantoor in Amsterdam. Zo blijft een vleugje Philips voor de stad behouden. De elektronicatak van de roemruchte Amerikaanse gitaarbouwer vestigt zich in de voormalige Shell­toren aan het IJ, die begin volgend jaar als A'DAM Toren heropent.


De A'DAM Toren aan het IJ, voorheen als Overhoeks in gebruik bij Shell. Begin volgend jaar vestigt Gibson zijn kantoor in de toren. Links filmmuseum Eye. Beeld Rowin Ubink
De A'DAM Toren aan het IJ, voorheen als Overhoeks in gebruik bij Shell. Begin volgend jaar vestigt Gibson zijn kantoor in de toren. Links filmmuseum Eye.Beeld Rowin Ubink

Het bedrijf heeft volgens topman Wiebo Vaartjes voor Amsterdam gekozen vanwege de aanwezigheid van creatief talent en om 'een Europese blik te houden'. 'En we willen hiermee ook aangeven dat we zelfstandig zijn.'

Het hoofdkantoor van moeder Gibson Brands, waaronder ook de gitaartak valt, staat in de Amerikaanse staat Tennessee. Het bedrijf kocht vorig jaar de elektronicatak van Philips die onder meer koptelefoons, speakerdocks, dvd-spelers en thuiscinemasets maakt, voor 135 miljoen euro.

Het Gibson Innovations dat daaruit is ontstaan, heeft zijn marketingactiviteiten nu nog over verschillende vestigingen verspreid, onder meer in Hongkong en het in het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam.

Het bedrijf zal zijn marketeers begin 2016 naar Noord verhuizen. Hoeveel mensen in het nieuwe kantoor komen te werken, is nog niet duidelijk. 'We moeten het personeel nog inlichten.'

Overhoeks
Volgens Vaartjes heeft Gibson Innovations bewust voor Overhoeks gekozen vanwege de andere gebruikers die komend voorjaar in de toren zullen trekken, waaronder ID&T, Massive Music en designhotel Sir Adam. 'De hele omgeving ademt creativiteit.' zegt de topman. 'Voor een bedrijf dat techniek, muziek en design voorop heeft staan, is dat heel belangrijk.'

De 'marketinghub' gaat volgens Vaartjes, die al topman van de activiteit was toen de elektronicaproducent nog onder Philips viel, een sleutelrol spelen in de merkenstrategie van Gibson Innovations - die van Philips voorop. Bij de overname werd vastgelegd dat Gibson de merknaam ten minste zeven jaar mag blijven gebruiken. 'Philips is nog steeds tweede elektronicamerk in de wereld na Samsung, maar vóór Sony.'

Eerder koos de door Philips aan het Taiwanese TPV verkochte televisietak, TP Vision, er al voor zijn hoofdkantoor in Amsterdam te zetelen. Philips is momenteel bezig zijn verlichtingsactiviteiten te verzelfstandigen en naar de beurs te brengen of te verkopen. Het concern wil zich concentreren op medische- en huishoudelijke apparatuur.

Lees vandaag (1-5) meer in Het Parool: 'Met onze producten houden we het merk Philips levend'

undefined

Wiebo Vaartjes, topman van Gibson Innovations: 'De hele omgeving ademt creativiteit. Voor een merk dat techniek, muziek en design voorop heeft staan, is dat heel belangrijk.' Beeld Woox
Wiebo Vaartjes, topman van Gibson Innovations: 'De hele omgeving ademt creativiteit. Voor een merk dat techniek, muziek en design voorop heeft staan, is dat heel belangrijk.'Beeld Woox
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden