Plus Filmrecensie

Ghostland is bruut geweld in een hysterische toonzetting

Ghostland is van alles te veel, maar de Franse regisseur Pascal Laugier is wel consequent in zijn excessen.

Net als in eerdere films van Pascal Laugier gaat het er in Ghostland gruwelijk aan toe. Beeld Allen Fraser

Tien jaar geleden zorgde de Franse filmmaker Pascal Laugier voor ophef en beroering met zijn tweede horrorfilm Martyrs. In de omstreden film mondt de wraak­exercitie van twee misbruikte tienermeisjes uit in een extreem gewelddadige martelgang, die door de maker en de grimeurs op een schokkend expliciete manier verbeeld werd.

Laugier was volgens sommige toeschouwers een misogyn monster, waar anderen hem juist loofden omdat hij het lef had onverbloemd te tonen hoe weerzinwekkend geweld tegen vrouwen is.

Het succes van Martyrs bracht de regisseur naar Hollywood, waar de film een zwakke Amerikaanse remake kreeg en Laugier zijn draai niet kon vinden. Met de Frans-Canadese coproductie Ghostland heeft hij het heft weer in handen, maar vervalt hij ook in herhaling.

In de film neemt een door de Franse popdiva Mylene Farmer vertolkte moeder met twee tienerdochters haar intrek in een oud huis op het Amerikaanse platteland, waar het trio wordt overvallen door twee monsterlijke indringers die er meteen op los beuken. Het gaat er opnieuw gruwelijk aan toe.

Jaren later keert een van de dochters terug naar de plek des onheils, waarop de grenzen tussen heden en verleden en waan en werkelijkheid vervagen.

Laugier speelt een intrigerend spel met de verwachtingen van de kijker en verwijst daarbij nadrukkelijk naar het werk van horrorschrijver Howard Phillips Lovecraft, maar de amusante vondsten worden volkomen overstemd door een hysterische toonzetting, extreem bruut geweld en een overdaad in alle disciplines.

Dat laatste wreekt zich onder meer in oorsplijtende geluidseffecten, grotesk grimeurswerk en een artdirection die het landhuis tot een barok rariteitenkabinet transformeert. Het is van alles te veel, maar Laugier is wel consequent in zijn excessen: Ghostland begint absurd en wordt met de minuut gekker, smeriger en ongeloofwaardiger.

Ghostland
Regie Pascal Laugier
Met Crystal Reed, Anastasia Phillips, Mylene Farmer
Te zien in Arena, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.