Plus

Gezondheidsapp versnelt herstel, maar wie betaalt?

Een patiënt die na een operatie via de mobiele telefoon persoonlijke informatie krijgt over zijn herstel, is vijf dagen eerder op de been. Wie zou zo'n gezondheidsapp moeten betalen? 'Overheid, initieer dit.'

'Het scheelt vijf dagen op ongeveer twintig dagen.' Beeld anp

Het is een onderzoekstraject geweest van tien jaar, zegt hoogleraar sociale geneeskunde Han Anema (Amsterdam UMC). Het begon met de hersteltijd van kleine ingrepen in de gynaecologie, maar het onderzoek is uitgebreid naar andere lichte operaties: galblaas, liesbreuk en darm.

De conclusie is steeds dezelfde: een patiënt die na de ingreep digitaal wordt begeleid, herstelt sneller. "Het scheelt vijf dagen op ongeveer twintig dagen," aldus Anema.

Met arts-onderzoeker Eva van der Meij deed hij onderzoek onder 344 patiënten. Vrijdag staat het artikel in The Lancet.

Laagdrempelig
E-health heet de aanpak waarbij de patiënt op elektronische wijze wordt geholpen. De patiënt krijgt adviezen over persoonlijke hersteldoelen die hij al vóór de operatie heeft gesteld.

De appjes geven informatie over welke activiteit de patiënt wanneer weer kan uitvoeren, maar ze motiveren eveneens. "Verder kunnen patiënten met een chatfunctie laagdrempelig vragen stellen aan de verpleegkundige," aldus Judith Huirne, hoogleraar gynaecologie en medeonderzoeker.

De bevindingen zijn van belang, omdat patiënten steeds korter in het ziekenhuis verblijven. Soms is niet eens sprake van een opname. Iemand met een liesbreuk meldt zich 's ochtends in het ziekenhuis, begeeft zich naar de operatie­tafel en gaat 's middags naar huis. Het herstel vindt plaats in de eigen omgeving.

Ikherstel
Patiënten profiteren nog niet van de e-health-toepassing 'Ikherstel'. "De app moet worden gecertificeerd en dat is duur," aldus Anema. "Ook moet 'Ikherstel' voldoen aan hoge veiligheidseisen, omdat het gaat om medische informatie. Ook dat kost geld."

Het bedrag kan in de miljoenen lopen. Hoe meer patiënten de app gebruiken, hoe lager de kosten per patiënt zijn.

Het is onduidelijk wie betaalt. Zorgverzekeraars willen het niet, omdat de investering voor hen niet leidt tot kostendaling. Hetzelfde geldt voor ziekenhuizen. Werkgevers zouden gebaat zijn bij minder arbeidsverzuim, maar ook zij willen niet investeren.

"De app biedt voordelen voor individuele patiënten en voor de maatschappij," aldus Anema. "De verdeling van de zorgkosten is te versnipperd. Daarom blijft een kosten­effectieve innovatie op de plank liggen."

De overheid hamert op eHealth als oplossing voor betere en goedkopere zorg. Daarom zou die een leidende rol moeten nemen, zegt Anema.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden