Gezonde lucht in Amsterdam wil niet vlotten

De lucht in Amsterdam blijft bijna overal ongezond. Uit metingen van de GGD Amsterdam blijkt dat in veertig procent van de Amsterdamse straten waar de luchtkwaliteit in 2015 is gemeten, de Europese norm voor stikstofdioxide is overschreden.

Op de Prins Hendrikkade werden zelfs concentraties boven de 50 microgram gemeten. Beeld anp

De nieuwe metingen van de GGD laten zien dat zelfs op rustige plekken de lucht nog altijd verre van gezond is. Eerder deze maand werd door de gemeenteraad een nieuw maatregelenpakket voor gezonde lucht aangenomen. Hierin heeft Amsterdam zich tot doel gesteld om in 2025 emissievrij te zijn.

De concentratie stikstofdioxide op alle 'straatlocaties' waar de GGD heeft gemeten, lag gemiddeld op 39,6 microgram per kubieke meter lucht. De GGD noemt dit hoog. Op zes locaties werden zelfs concentraties boven de 50 microgram gemeten, zoals op de Prins Hendrikkade (56,8) en de Valkenburgerstraat (50,4).

Te hoge waarden
Twee maanden geleden bleek uit onderzoek van Milieudefensie al dat Amsterdam het hoogste aantal plekken telt waar de luchtverontreiniging de Europese normen overschrijdt. In vier van de onderzochte tien straten lieten metingen te hoge waarden zien voor stikstofdioxide. De organisatie maakte daarbij gebruik van bewoners die meetapparatuur hebben opgehangen in hun straat.

Op basis van dat meetrapport startte Milieudefensie een juridische procedure tegen de staat om recht op gezonde lucht te eisen. Luchtvervuiling zorgt jaarlijks voor vele duizenden doden en tienduizenden ernstig chronisch zieken, zegt de milieuorganisatie.

'Schiet niet op'
Milieudefensie is zeer kritisch over het streven van de stad om in 2025 emissievrij te zijn. "Prachtige woorden, maar we willen daden, zodat de stad gezonder wordt. En dat schiet nog niet op in Amsterdam," zegt Anne Knol van Milieudefensie.

De organisatie vraagt zich af hoe dat doel moet worden gehaald. "Vervuilende personenauto's worden bijvoorbeeld niet aangepakt door de gemeente, terwijl steden als Rotterdam en Utrecht een milieuzone hebben aangelegd waar de meest vervuilende auto's worden geweerd. In die steden gaan plannen voor duurzame mobiliteit en ruimte voor fietsers en wandelaars veel verder dan bij ons in de hoofdstad. Hoe serieus neemt de gemeente dan haar eigen ambitie om emissievrij te zijn en te zorgen voor gezonde lucht?"

Amsterdam voert samen met Den Haag de lijst van Milieudefensie aan met meeste vervuilde punten. Het slechtst is het gesteld met de luchtkwaliteit op de Stadhouderskade.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden