Gezocht: jonge bezoekers voor DeLaMar

Het DeLaMar wil dat twintigers ook naar de voorstellingen in het theater komen en heeft daarom een jongerentak in het leven geroepen. Maandag organiseert Jong DeLaMar een eerste avond, rond het stuk Venus.

Danser Rubén Sánchez is een van de acts bij Jong DeLaMar Beeld Marc Driessen

Je zou kunnen denken dat het DeLaMar Theater met productie met al die bekende televisieacteurs (Georgina Verbaan, Tjitske Reidinga, Jeroen Spitzenberger) geen moeite heeft jonge bezoekers te trekken. Maar wat blijkt: de gemiddelde bezoeker is er 40-plus. Eigenlijk zoals bij elk willekeurig groot theater.

"We hebben voorstellingen die voor jonge bezoekers hartstikke interessant zijn," zegt coördinator programmering Casper Kouwenberg (28), "maar ik zit zelf drie keer per week in de zaal en ik zie ze bijna niet."

Carte blanche
Jong DeLaMar moet daar verandering in brengen. Het is een groep van vijf studenten die carte blanche heeft gekregen om een programma voor jongeren tussen de twintig en dertig jaar te bedenken.

De vijf liepen mee binnen de organisatie, van de afdeling techniek tot de communicatieafdeling, en zagen verschillende voorstellingen. In samenspraak met DeLaMar selecteerden ze performances voor maandag.

Op diezelfde avond is ook Broadwayhit Venus (met Georgina Verbaan en Jeroen Spitzenberger) te zien, dat ook in de normale programmering van het DeLaMar is opgenomen.

"We hebben een jaar lang naar deze avond toe gewerkt," zegt communicatiestudent en Jonglid Bram de Ferrante (23). "We willen nu kijken of we op regelmatige basis iets soortgelijks kunnen maken."

Foodtrucks
Maandag is er vanaf 17.00 uur in alle foyers een programma met jonge kunstenaars, dansers en - symbool der twintiger - foodtrucks. Om 20.00 uur begint Venus. Een kaartje voor het hele programma kost 12,50 euro voor iedereen tot en met 30 jaar.

"We denken dat jongeren vooral afhaken om de prijs en het imago van DeLaMar," zegt student theater­wetenschappen Millie Lijbers (23), ook van Jong. De Ferrante vult aan: "DeLaMar is natuurlijk best een imposant gebouw en door die spiegelende deuren en ruiten kun je van buiten niet naar binnen kijken. Ik denk dat veel mensen denken dat het heel chic is."

Lijbers: "Dan heb je ook meteen het idee dat de kaarten heel duur zijn, terwijl je al voor 19,50 euro een goede plaats kunt ­kopen."

Coördinator Casper Kouwenberg hoopt dat de avond aanslaat. Volgens hem is het ook een kwestie van uitproberen. "Met kerst zitten bij Ciske de Rat - de musical ook veel jonge mensen in de zaal, maar die zijn dan niet uit zichzelf gekomen. Die komen met het hele gezin. We zouden het leuk vinden als die twintigers nu ook zelf een kaartje gaan kopen."

Macht, erotiek en verleiding
Marketingmedewerker Amber Winkel (23): "Felix Meritis hield eerder met succes avonden die vooral op jonge, pas afgestudeerden gericht zijn, de Museumnacht is elk jaar razendpopulair. Er is volgens mij veel animo onder jongeren voor een interessante avond met wat verdieping."

Maandag wordt de avond ingeleid door een student dramaturgie die vertelt over de thema's van Venus: macht, erotiek en verleiding. Maar het programma is niet alleen maar serieus. Na de voorstelling is er een optreden van de Amsterdamse band LaGarçon. Dat laatste was ook echt een must voor Jong, zegt Millie Lijbers.

"Na een voorstelling stroomt het theater altijd zo leeg. Natuurlijk kun je wel wat in een café gaan drinken, maar het is leuker in het theater zelf te blijven hangen."

Bezoekers mogen maandag inlopen wanneer ze willen, want het programma in de foyers wordt een paar keer gespeeld. Verwacht een kennis­making met DeLaMar in de breedste zin van het woord. "We willen de bezoekers alles laten zien," zegt Bram de Ferrante, "tot de wc's aan toe."

Jong DeLaMar & Venus, 16/1, vanaf 17.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden