Gezocht: 'awesome' idee voor Amsterdam, beloning: duizend euro

Zou je het liefst door de hele stad schommels zien hangen? Awesome Foundation Amsterdam stelt elke maand duizend euro beschikbaar voor ideeën die de stad een beetje leuker maken.

null Beeld Awesome Amsterdam
Beeld Awesome Amsterdam

Daniël Gaspersz (26), Joost Aartsen (25) en Max Pater (25) zijn de initiatiefnemers van de Amsterdamse tak van het van oorsprong Amerikaanse concept. Daarbij leggen een groep van investeerders samen maandelijks 1.000 euro bijeen om een 'awesome' idee voor hun eigen stad te steunen. Nadat het in 2009 in Boston is opgezet, zijn er wereldwijd al zeker 1500 ideeën op deze manier gefinancierd, voor een totaalbedrag van ruim 1,5 miljoen dollar.

Twee maanden geleden opperde ondernemer Daniel Gaspersz bij een borrel tegen Aartsen en Pater het idee om ook in Amsterdam dit project te starten. 'Er zijn ook hier vast genoeg mensen met hele creatieve ideeën, maar waarvoor de financiële drempel te hoog is om die tot uitvoer te brengen', zegt Gaspersz.

Impact op de stad
Om elke maand iemand de mogelijkheid te bieden zijn of haar idee te realiseren, ging hij op zoek naar twintig mensen die maandelijks vijftig euro willen inleggen. 'We wilden geen ons-kent-ons-sfeer krijgen en dus heb ik expres niet alleen mijn vrienden gevraagd, maar zijn we op zoek gegaan naar een divers gezelschap.' De samengestelde groep van 20 'trustees', zoals de investeerders genoemd worden, bestaat onder meer uit een architect, een bankier en een marketeer.

Iedereen met een goed idee voor de stad kan dat indienen op awesomeamsterdam.org. Elke derde donderdag van de maand mogen vijf geselecteerde ideeën dat komen pitchen voor de groep van twintig. 'We zijn daarbij op zoek naar een idee dat naast haalbaar, ook impact heeft op de stad. Het liefst hopen we dat na de eenmalige investering het vaker uitgevoerd kan worden', legt Gaspersz uit.

Het eerste project dat in Amsterdam de duizend euro heeft ontvangen is afkomstig van Mathijs Thissen. De 18-jarige wil een weerballon met daarin een GoPro-filmcamera 30 kilometer de hoogte insturen en een video-opname laten maken van Amsterdam. Hij deed dat eerder met een ballon met daarin een fotocamera. Zijn nieuwe ballon moet binnenkort de lucht ingaan.

Naamkaartjes
Uit de 77 steden waar de Awesome Foundation actief is, zijn al een hoop succesvolle ideeën gekomen. Het eerder genoemde voorbeeld van de schommels is afkomstig uit Los Angeles, waar Jeff Waldman het idee had om vijftig schommels door de hele stad te hangen. Inmiddels heeft hij dat in veel meer steden kunnen doen en is hij te zien in commercials van Coca-Cola.

In New York won Michael Morgenstern hetzelfde bedrag voor zijn idee om op straat naamkaartjes uit te delen, waardoor de drempel lager zou zijn om vreemden in het openbaar aan te spreken. Inmiddels is dat een jaarlijkse Name Tag Day geworden.

Ideeën voor Awesome Amsterdam van deze maand kunnen nog tot en met vandaag ingediend worden. Op 18 juni vindt de pitch plaats. Voor wie geen briljante ingeving heeft, maar wel projecten zou willen steunen, is helaas geen plek meer. Er is een flinke wachtlijst om 'trustee' te worden.

De eerste winnaar van 1000 euro: Mathijs Thissen. Beeld Bete Photography
De eerste winnaar van 1000 euro: Mathijs Thissen.Beeld Bete Photography
Daniel Gaspersz tijdens de eerste pitchavond. Beeld Bete Photography
Daniel Gaspersz tijdens de eerste pitchavond.Beeld Bete Photography
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden