Gevolgen crisis vallen haven mee

Archieffoto van de Amsterdamse haven. Foto ANP Beeld
Archieffoto van de Amsterdamse haven. Foto ANP

AMSTERDAM - De Amsterdamse haven heeft zich ondanks de crisis weten te handhaven. De overslag daalde weliswaar met drie procent tot 73 miljoen ton, maar het verlies is veel kleiner dan in omliggende havens.

In Rotterdam daalde de overslag vorig jaar met 8,5 procent.

In Amsterdam werd de havenoverslag vooral overeind gehouden met de aan- en afvoer van benzine. De overslag van olieproducten steeg met 15 procent. De oliesector is, met steenkool en stukgoed, een van de pijlers waarop de haven rust.

Amsterdam is inmiddels de grootste benzinehaven ter wereld. De opslagcapaciteit voor olieproducten wordt bovendien dit jaar sterk uitgebreid met de bouw van een nieuwe olieterminal aan de Afrikahaven door Vopak.

De grote klap viel bij de overslag van agrarische producten, zoals veevoer, granen, kunstmest en vruchtensap. Daarvan werd vorig jaar 31 miljoen ton overgeslagen, 13 procent minder dan in 2008. Dat is een direct gevolg van de economische crisis, waardoor er minder vraag is naar voedingsmiddelen.

De containeroverslag kelderde, doordat overslagterminal ACT (voorheen Ceres) twee van de drie grote containerlijnen kwijtraakte. Vorig jaar werd 200.000 teu (1 teu=1 kleine container) aan containers verwerkt, de helft van 2008. Dit jaar zal de daling nog groter zijn, doordat ACT ook zijn laatste grote containerklant binnenkort verliest.

Haven Amsterdam verwacht dit jaar vergelijkbare overslagcijfers als in 2009, afhankelijk van de ontwikkeling van de wereldeconomie. Als de zeevaart zich licht herstelt, zoals in het algemeen verwacht wordt, kan het verlies van 2009 in Amsterdam worden goedgemaakt.

''Ondanks de economische crisis was de daling van de overslag in de Amsterdamse haven beperkt,'' reageert havendirecteur Dertje Meijer. ''Ten opzichte van andere havens blijven we het heel goed doen. Ons marktaandeel in Noordwest-Europa is naar verwachting gestegen tot ruim acht procent. Daarmee blijven we na Rotterdam, Antwerpen en Hamburg de vierde haven.''

In de andere havens van het¿Noordzeekanaal daalde de overslag wel flink, vooral doordat in IJmuiden veel minder steenkool werd overgeslagen. De grootste afnemer, de hoogovens van Corus hebben daaraan vanwege de crisis minder behoefte. Overigens trekt de overslag in IJmuiden inmiddels alweer aan.

Langs het Noordzeekanaal werd het afgelopen jaar 86 miljoen ton overgeslagen, 9 procent minder dan in 2008. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden