Plus

Gevaarlijkste dier van Artis ziet er eigenlijk poeslief uit

Twee jaguars, een zwarte en een gevlekte, lieten zich voor het eerst aan het publiek in Artis zien.

Op een rotspartij, een paar meter van de toeschouwers, laat de jaguar zich van dichtbij bewonderen. Beeld anp
Op een rotspartij, een paar meter van de toeschouwers, laat de jaguar zich van dichtbij bewonderen.Beeld anp

Met lichte tred komt hij het binnenverblijf uit. Op de blokken natuursteen drentelt hij eerst een beetje. Zijn vacht lijkt van fluweel, met een modieuze jaguarprint. Zijn dikke staart zwaait gemoedelijk heen en weer. Het gevaarlijkste dier van Artis ziet er eigenlijk poeslief uit.

Dan tilt de jaguar zijn brede kop op, kijkt hij met zijn priemende, lichtoranje ogen om zich heen en toont hij zijn kaken. Het zijn kaken waarmee hij zelfs door het schild van een schildpad heen kan bijten.

Al in 1839 had Artis een 'Sjaguar Tijger met groote vlekken van de West-Indies' in de collectie. Met de sloop van de Roofdierengalerij vorig jaar, die met de tijgers, poema's en panters in kleine hokken symbool stond voor de oude manier van dierenhouden, verdwenen de katachtigen uit de dierentuin, op de leeuwen na. Sinds dinsdag zijn er weer jaguars te zien - een gevlekte en een zwarte versie - in een compleet nieuw verblijf.

Dierentuindier
In een drafje loopt de gevlekte jaguar, die als eerste naar buiten mag, richting de netten. Die zijn zo gemaakt dat ze een dier van zeker 120 kilo dat er met 60 kilometer per uur tegenaan springt tegenhoudt. Op een rotspartij, een paar meter van de toeschouwers, laat de jaguar zich van dichtbij bewonderen.

Zou de jaguar dit geleerd hebben in de dierentuin in Frankrijk, waar hij in 2004 werd geboren? Dat hij zich als dierentuindier vooral aan het publiek moet tonen, voordat hij zijn tanden in het extra grote blok rundvlees zet dat op een steen is vastgebonden? "Ik denk vooral dat hij een ander soort vlees ruikt," zegt architect Richard Springer.

Twee delen
Voor het verblijf van de twee jaguars ontwierp Springer een metalen constructie die lijkt te zweven tussen de bomen, als een soort achtbaan. Daarover zijn de zwarte netten gespannen. Daaronder is een rotsachtig landschap gecreëerd met struikgewas, een waterpartij en 350-jaar oude olijfbomen, waar de jaguars in kunnen klimmen. Het verblijf bestaat uit twee delen - voor iedere jaguar een deel - dat wordt gescheiden door het binnenverblijf. Jaguars zijn solitaire dieren, die alleen samenkomen om te paren. Het is wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren: Artis doet mee met een Europees fokprogramma om de populatie van het bedreigde dier op peil te houden.

Het verblijf bestaat uit twee delen ¿ voor iedere jaguar een deel - dat wordt gescheiden door het binnenverblijf. Beeld anp
Het verblijf bestaat uit twee delen ¿ voor iedere jaguar een deel - dat wordt gescheiden door het binnenverblijf.Beeld anp

Tijdperk van de mens
De eerste jaguars in Artis waren het toonbeeld van de wildernis. "Ze lieten zien dat wij mensen beschaafd waren," vertelt Artis-directeur Haig Balian in een toespraak. Wat laten deze dieren ons tegenwoordig zien? Balian: "Nu leert het ons vooral dat we ons moeten afvragen wat wij willen met de jaguar. Het is het tijdperk van de mens. Ook deze wilde dieren verdwijnen in rap tempo. Dat is onze verantwoordelijkheid. De jaguar is een fantastisch dier. Zo compact, vol kracht en energie. We moeten zijn leefgebied beschermen."

Artis steunt daarom ook een project in het noorden van Argentinië, waar de welpen van jaguars uit dierentuinen in het wild worden uitgezet.

Fel
Terwijl ook de zwarte jaguar naar buiten is gekomen, en eveneens een vacht met prachtige contouren in zwarttinten blijkt te hebben, heeft de gevlekte jaguar het vlees ontdekt. Eerst likt hij er een paar keer aan, voordat hij er wild zijn tanden in zet en het vlees een meter in de lucht gooit.

"Het is geweldig om weer dit soort roofdieren in Artis te hebben," zegt verzorger Sil Verhagen, die al een paar weken met de dieren werkt. "Ze kunnen zo fel zijn. Binnen een fractie van een seconde kunnen zij bij je staan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden