'Geurende' reclameborden nieuwe klantenlokker

Bedrijven kunnen in de toekomst op nog sluwere wijze hun klanten lokken. Onderzoekers in Japan hebben een manier gevonden om 'geur' aan reclameborden toe te voegen. Loop je dus net met honger langs een bord van een fastfoodketen, komt de geur van verse friet en hamburgers je tegemoet, zelfs als het restaurant nog honderden meters van je vandaan is.

Dit soort borden wordt in de toekomst moeilijker om te negeren, vooral omdat er een geur van versgebrande koffie uitkomt Beeld anp
Dit soort borden wordt in de toekomst moeilijker om te negeren, vooral omdat er een geur van versgebrande koffie uitkomtBeeld anp

Een viertal ventilatoren, ingebouwd in de hoeken van een advertentiebord, blazen een zachte geurstroom over het oppervlak van het bord. De afstand tot het bord bepaalt de intensiteit van de geur. De Japanse onderzoekers, verbonden aan de universiteit van Tokio, hebben het zelfs voor elkaar gekregen om de geuren zo nauwkeurig te plaatsen dat er op het bord op verschillende plaatsen andere geuren te ruiken zijn. Zo ruikt de friet echt naar friet en heeft de hamburger ernaast ook echt een burgerlucht.

Volgens het hoofd van het onderzoeksteam kan in de toekomst een manier gevonden worden om een 'geur-cartridge' te ontwikkelen. Met de huidige uitvinding kan er maar een geur per keer worden verspreid, in de toekomst kunnen geuren met zo'n cartridge steeds sneller en vaker afgewisseld worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden