PlusFilmrecensie

Getroubleerde rechercheurs in een broeierig Madrid

In Que Dios Nos Perdone maakt regisseur Rodrigo Sorogoyen steeds duidelijker dat er voor hem niet zoveel onderscheid bestaat tussen de moordenaar en de twee rechercheurs.

null Beeld Que Dios Nos Perdone
Beeld Que Dios Nos Perdone

In veel politiethrillers hebben de rechercheurs een vlekje. Ze drinken te veel, nemen smeergeld aan, of arresteren hun verdachten net iets te hardhandig. Que Dios Nos Perdone gaat een welkome stap verder.

Alfaro (Roberto Álamo) en Velarde (Antonio de la Torre) mogen dan aan de goede kant van de wet staan, het zijn diep verwarde mannen die zichzelf nauwelijks in de hand hebben.

Schijn bedriegt
Alfaro, zo zien we aan het begin van de film op bewakingsbeelden, heeft recent zelfs een collega het ziekenhuis in geslagen. Vergeleken met dit brullende alfamannetje lijkt de stotterende Velarde een toonbeeld van vrome werklust. Maar schijn bedriegt.

Zijn strijd zit aan de binnenkant. In een ander leven was híj misschien wel de seriemoordenaar geweest.

Rodrigo Sorogoyen situeert zijn film in een snikheet Madrid. Het is de zomer van 2011 en mensen protesteren massaal tegen aangekondigde bezuinigingen. Dat de paus ook nog op bezoek komt, maakt dat de hoofdrechercheur niet bepaald zit te wachten op een gestoorde gek die oude vrouwtjes verkracht en om het leven brengt.

De focus ligt aanvankelijk vooral op de broeierige stad en het moeizame leven van de agenten. Velarde heeft sjans met de schoonmaker van zijn wooncomplex, maar zijn driften staan echte liefde in de weg.

Visuele spierballen
Zo maakt Sorogoyen steeds duidelijker dat er voor hem niet zoveel onderscheid bestaat tussen de moordenaar en de twee rechercheurs. Het zijn alledrie door en door seksuele wezens, strijdend aan verschillende kanten van de moraal. Strijdend tegen zichzelf.

Na een uur verlegt Sorogoyen de aandacht van zijn personages naar het pakken van de dader. Dan verliest de film aan kracht en uniciteit, al laat de regisseur wel een paar keer zijn verbluffende visuele spierballen zien.

Het (enkele!) shot waarin één van de personages uit het raam klimt, naar beneden springt en wegstrompelt, is ronduit spectaculair. Geen ­superheld die daar deze zomer aan kan tippen.

Que Dios Nos Perdone

Regie Rodrigo Sorogoyen
Met Roberto Álamo, Antonio de la Torre, Javier Pereira
Te zien in Cinecenter, FC Hyena, Filmhallen, Kriterion

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden