Plus

Geschikt voor de drukke stedeling: heel hard sporten in een half uur

Heel hard sporten in een half uurtje zodat je reuzefit wordt, maar niet veel tijd kwijt bent. Hiit (High Intensity Interval Training) is de nieuwste hype. Al is het niet zonder risico's.

'Het is tegenwoordig cool om te zweten en half afgeragd een training te verlaten' Beeld Mats van Soolingen
'Het is tegenwoordig cool om te zweten en half afgeragd een training te verlaten'Beeld Mats van Soolingen

Het is nog maar zeven uur 's ochtends, maar bij het Kattenlaantje in het Vondelpark is het al slalommen geblazen tussen de bootcampers en hardlopers door.

Het groepje van instructeur Gamze Gunaydin (30) neemt slechts een stukje van het park in beslag. Nog vóór de werkdag begint, gaan haar acht meiden een half uurtje 'hiit'en': zich het snot voor de ogen trainen met twee gewichtjes van vijf ­kilo.

Vijftig push-ups
Gunaydin: "We doen vijftig push-ups, vijftig keer het gewicht boven je hoofd en vijftig keer roeien. Okééé, let's go, meiden!" De opzwepende muziek op het draagbare boxje gaat aan. Halverwege de oefening is het gehijg van de dames hoorbaar; de blossen op de wangen worden roder. 'You better work, bitch,' zingt Britney Spears cynisch.

In het halve uurtje doen de vrouwen verschillende van dit soort sessies. Series met diepe kniebuigingen, jumping jacks en burpees, al dan niet met de gewichten in de nek.

Kort en intens
Waar de trainer normaal een adempauze zou inlassen, gaan ze hier juist dóór, en waar normaal twintig sit-ups al genoeg zijn, doen ze er hier vijftig. Kort en intens - zo veel is duidelijk. Ideaal voor de drukke stedeling die niet veel tijd heeft, maar toch fit wil zijn.

Het harde trainen zou er namelijk voor zorgen dat de vetverbranding dusdanig ­omhoog gaat dat dit halve uurtje gelijk staat aan een complete work-out.

Al trekt een van de meiden bij de vijftigste sit-up een gezicht alsof ze in een citroen hapt; na afloop hijgt iedereen tevreden uit op haar matje. Zit dat er ook weer op voor vandaag.

Kettlebell en spinfiets
De korte sportklasjes zijn een fitnesstrend. Na het bootcampen lijkt de Hiit dé volgende work-outvorm te zijn. De meeste sportscholen in Amsterdam, inclusief de grote ketens als Basic Fit of Fit For Free, bieden een Hiit aan. De sinds vier maanden geopende sportclub High45 in de Weesperstraat draait zelfs alleen maar op Hiit'en van 45 minuten.

De intensieve intervaltrainingen waarbij je kort piekt, kort rust neemt en dan weer piekt, zijn echter verre van nieuw. In het hardlopen, het boksen en tal van andere sporten trainen ze al jaren zo.

Nadat Amerikaanse fitnessinstructeurs de term Hiit hadden geïntroduceerd in de sportschool, is die sinds een paar maanden ook in Nederlandse sportclubs geland. Hiit is nu een verzamelnaam voor verschillende vormen intensief sporten.

Cool om te zweten
Sommige trainingen richten zich op het verbeteren van de conditie, anderen vooral op kracht. De ene doet een Hiit met een kettlebell, de ander juist op de spinfiets. En soms heet het niet Hiit, maar Grit, ViPR of Insanity Workout.

Gamze Gunaydin geeft met haar bedrijfje I Love Working Out verschillende Hiit'en in de stad. Mensen vragen er bij haar bewust naar.

"Het is tegenwoordig cool om te zweten en half afgeragd een training te verlaten. Mensen willen hardcore trainen om snel stappen te kunnen maken. Bootcampen begint daarom een beetje passé te worden. Bij bootcamp tik je de grens aan van wat je kunt, bij Hiit ga je er een paar stappen overheen."

Kracht of conditie
Maar dat snelle trainen in korte tijd brengt ook risico's met zich mee. Gunaydin raadt nieuwkomers dan ook af meteen te beginnen met Hiit. "Als jij niet in staat bent één squat op de juiste manier uit te voeren, ga je bij de dertigste squat echt blessures ontwikkelen. Hiit waarbij geen goede begeleiding is, vormt dan ook een goudmijntje voor fysiotherapeuten."

Na het bootcampen lijkt de Hiit dé volgende work-outvorm te zijn Beeld Mats van Soolingen
Na het bootcampen lijkt de Hiit dé volgende work-outvorm te zijnBeeld Mats van Soolingen

Een goudmijn zou fysiotherapeut Michiel Loeber het niet willen noemen. Zijn wachtkamer zit nog niet vol met Hiit'ers. Maar Loeber, oprichter van het Sport Medisch Centrum in Zuid, begrijpt wel dat het intensieve trainen een kweekbodem vormt voor blessures.

Helemaal kapotgaan
"Vaak zie je dat bij Hiit niet wordt nagedacht over de insteek van de training. Wil je de conditie verbeteren? Of juist krachtvermogen oefenen? Mensen willen gewoon helemaal kapotgaan en waar dat dan voor dient - dat zal wel. Daarom gaan ze slordig om met gewichten bijvoorbeeld. Of krijgen ze overbelaste spieren door het vele ­trainen."

Loeber adviseert dan ook: doe het maximaal twee keer per week. "Doorgaan als je niet meer kunt, leidt ertoe dat je dieper in de vermoeidheidscurve komt. Je moet langer herstellen. Als je dat niet doet, zul je merken dat je er juist vermoeider van wordt. Het is een goede sportvorm om snel je conditie te verbeteren, maar niet voor vier keer in de week. Combineer het met rustig hardlopen of zwemmen bijvoorbeeld."

Maar een half uurtje
De Hiit is vooral een hype onder mensen tussen de 25 en 35 jaar, waarvoor het lastig is om in een sociaal en carrièretechnisch druk leven óók nog te sporten. "Dat het maar een half uurtje is, sleept me er doorheen," zegt Dewi van Dijk (30), projectleider bij een internetbureau.

Ze doet nu anderhalve maand mee met de Hitt in het Vondelpark. "Ik vind het wel lekker, zo 's ochtends. Ik sta om kwart voor zeven op, ga hier een half uur sporten en zit om half negen fit en vol energie op mijn werk. Bovendien sport ik harder, omdat ik weet dat ik na dertig minuten weer mag stoppen. Je perst er toch nog even een extra sit-up uit. Super­efficiënt."

De Hiit-aanbieders adverteren bovendien met de hoge calorieverbranding, die door de extreme inspanning nog de hele dag zou doorgaan. Sommigen beweren zelfs 48 uur.

Dat is onzin, zegt fysiotherapeut Loeber. "Je verbrandt inderdaad calorieën en je spreekt je vetreserves aan. En de eerste uren na een training heb je een verhoogde stofwisseling, dat is waar. Maar dat is niet per se een ­effect van Hiit, dat is een effect van sporten."

150 kilo deadliften
Ook al merk je snel effect van het 'hiit'en', de intensieve intervaltraining is niet hét tovermiddel om in een paar weken topfit te worden. Loeber: "Fietsen naar je werk, goed slapen en letten op wat je eet helpt doorgaans net zo veel."

De blessuregevoeligheid lijkt mee te vallen, mits je niet te vaak traint en op een goede manier de oefeningen doet.

CrossFit, zegt Loeber, dát is pas slecht voor je. Hij krijgt veel mensen in zijn praktijk die doen aan de extreme fitnessvorm die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert.

"In het CrossFit geldt een zwaar competitie-element. ­Iedereen wil laten zien wat hij kan. Ik krijg mensen hier die last hebben van hun rug omdat ze 150 kilo hebben gedeadlift. Of een borstspier hebben afgescheurd door het bankdrukken. Het kan dus nog veel erger."

Hitt'en in Amsterdam

Rocycle, Nieuwe Passeerdersstraat 12
Bij Rocycle train je intensief op de spinfiets. Je kunt kiezen uit een work-out van 45, 60 of 90 minuten. De ­luxueuze omgeving voorziet in fietsschoenen, handdoeken, water en verzorgingsproducten bij de douches. Kosten: €14-€18 per les.

High45, Weesperstraat 101
Barbara den Bak bracht met The Bootcamp Club het bootcampen naar Nederland. Sinds vier maanden runt ze High45: een 'boutique fitness', die louter intensieve lessen van 45 minuten aanbiedt op de nieuwste loopbanden en 'plyo boxes', waarmee je de explosiviteit van je spieren traint. Kosten: €14-€18 per les.

Great Club, Ruysdaelstraat 88-90
Hier doe je in een half uur een intensieve circuittraining langs verschillende apparaten. Voordat je bij Great begint, krijg je een medische check en stel je je doelen vast. Je kunt hier drie keer in de week 's ochtends vanaf zeven uur komen 'hiit'en'. Kosten: met een tienrittenkaart €15 per sessie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden