Geschiedenis van een debacle

Geschiedenis van een debacle van oktober 2002 tot nu. Een overzicht.• oktober 2002. De gemeenteraad gaat akkoord met de aanleg. Geraamde kosten: 1407 miljoen euro, waarvan de gemeente 317 miljoen betaalt. De metro gaat in 2011 rijden.



• oktober 2002. De aanleg zal tientallen miljoenen duurder worden dan de geraamde 1,4 miljard euro, zegt ingenieur Rob Toornend, voorzitter van de deskundigencommissie die door de gemeente is ingesteld.



• april 2004. De lijn gaat 1,5 miljard kosten. Amsterdam moet 92 miljoen bezuinigen om overschrijdingen te betalen.



• juni 2005. Onderzoekscommissie van ex-minister Winnie Sorgdrager meldt dat de gemeente niet in staat de risico's goed in te schatten.



• juli 2006. Amsterdam draait op voor extra tekort van 140 miljoen. De rechter bepaalt dat de stad geen recht heeft op compensatie van het rijk voor de stijgende bouwkosten. Met de nieuwe strop lopen de kosten op tot circa 1,8 miljard euro. In 2002 beloofde toenmalige VVD-wethouder Geert Dales dat de metro Amsterdam niet meer dan 317 miljoen euro zou kosten. Als het toen meer was geweest, had hij niet op politieke steun kunnen rekenen. De stand in zomer 2006: 600 miljoen euro.



• september 2006. Eerste metro rijdt niet in 2011 maar in 2013.



• januari 2007. Wethouder Tjeerd Herrema (PvdA) heeft twintig miljoen nodig omdat zijn voorganger Dales geen sluitende afspraken heeft gemaakt met aannemers.

n maart 2007. Het 'dichtschroeien' van de contracten met aannemers kost nog eens 41 miljoen euro. Tussenstand project: 1,9 miljard euro.



• februari 2008. Raad van State beslist dat Amsterdam geen recht heeft op extra compensatie voor de stijgende bouwkosten. Voor de jaren 2000 tot 2003 moet de gemeente daardoor een verlies nemen van 22 miljoen euro. Voor de jaren daarna houdt de gemeente Amsterdam rekening met een strop van nog eens tientallen miljoenen euro's.

n maart 2008. Van 2002 tot halverwege 2004 gaf de gemeentelijke dienst die zich met de Noord/Zuidlijn bemoeit een half miljoen euro uit aan advocaten. In de 2,5 jaar daarna werd dat bijna drie miljoen euro.



• april 2008. Gemeente steekt mogelijk miljoenen van het Schipholdividend in Noord/Zuidlijn.



• april 2008. Metro rijdt niet in 2011 of 2013 maar 2015. Tussenstand kosten voor de stad: 900 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden