Gerson: strenge bureaucraat met ruim netwerk

Als topambtenaar meed Gerson de meeste publiciteit. In een van de weinige interviews beschreef hij zichzelf als 'een ouderwetse sociaaldemocraat die bureaucraat nog als eretitel beschouwt'. Foto Amaury Miller

Hans Gerson (62) vond het zelf onwaarschijnlijk dat hij tegen het einde van een lange loopbaan in Amsterdam nog wethouder werd. Maar een beetje tot zijn eigen verbazing kwam hij er achter dat hij 'eigenlijk' heel geschikt' is.

Deelnemers aan recente officiële reizen van de gemeente Amsterdam kennen Hans Gerson vooral als strenge reisleider. Het ontbijt 's morgens om zeven uur was een routine waar Gerson strak aan vasthield, ondanks de protesten van reisgenoten die de nacht ervoor het netwerken hadden voortgezet tot de sluitingstijd van de hotelbar. Samen met een paar medewerkers had Gerson voor alle deelnemers een dagindeling klaarliggen, geen geringe klus gezien de soms snel wisselende afspraken.

Gerson is de laatste negen jaar een van de grootste reizigers onder de Amsterdamse topambtenaren. Zijn functie als directeur Haven bracht dat met zich mee. Hij was dat sinds 2000 en zou in september opstappen.

Als topambtenaar meed Gerson de meeste publiciteit. In een van de weinige interviews, vorig voorjaar in FEM Business, beschreef hij zichzelf als 'een ouderwetse sociaaldemocraat die bureaucraat nog als eretitel beschouwt'. Hij zei toen ook dat hij nooit een carrière buiten de ambtenarij had overwogen. Hij is nooit politiek actief geweest. Hij zou ooit gevraagd zijn als minister van Verkeer.

Gersons ouders verlieten in 1933 Duitsland omdat zijn half-Joodse vader geen werk meer kon vinden. Het gezin woonde in Den Haag. In 1965 werd zijn vader hoogleraar kunstgeschiedenis in Groningen. Hans ging, na een jaartje in Amerika, in Amsterdam economie en planologie studeren. Als hij in verband werd gebracht met modehuis Gerzon, was zijn reactie: "Wij zijn met een S en van de intellectuele tak."

Vanaf 1975 werkt hij voor de gemeente Amsterdam. Hij was onder andere assistent van wethouder Jan Schaefer. In 1990 werd hij directeur Grondbedrijf, een functie die hij tot 2000 hield.

Nu Gerson als wethouder verantwoordelijk wordt voor de Noord/Zuidlijn, is daarmee in zekere zin de cirkel rond. Toen in de jaren negentig werd gesproken over de ontwikkeling van de stad en er werd nagedacht over de Zuidas en de IJoevers, werd er ook al gelobbyd in Den Haag voor de metroverbinding tussen die twee assen. "Dat beviel uitstekend," zei hij maandag op de vraag hoe hij daarop terugkeek.

Wat Gerson daadwerkelijk over de Noord/Zuidlijn kan beslissen blijft ongewis. De toekomst ervan ligt met name in handen van de commissie-Veerman. De cruciale beslissing om te beginnen met boren is uitgesteld tot begin 2010.

Gerson is zeker niet altijd klakkeloos voor megaprojecten. Voor de ontwikkeling van de IJoevers was er aanvankelijk een groot plan. Toen dat niet doorging, werd de ontwikkeling geleidelijker opgezet. Maar er moest wel een grote blikvanger komen. Dat werd het Muziekgebouw. De gemeente Amsterdam zou voor de kosten opdraaien. Oorspronkelijk werd gesproken over een bedrag van 48 miljoen gulden (ongeveer twintig miljoen euro), het werd uiteindelijk meer dan vijftig miljoen euro. Bij de feestelijke opening was Gerson 'vergeten' om wethouder Duco Stadig uit te nodigen voor een feestelijke boottocht met koningin Beatrix.

Na acht jaar wilde Gerson weg bij het Grondbedrijf, zo beschrijft hij zelf in het boekje Krassen op de eeuwigheid, omdat hij aarzelingen kreeg over de plannen voor de Zuidas. "Zeer ambitieus en alles onder de grond." Ondanks tegenslagen en het afhaken van de particuliere investeerders heeft het huidige college het zogeheten dokmodel niet opgegeven.

Hij wilde iets anders doen en werd als 'rooie rakker' directeur Haven. De gemeenteraad had net besloten tot de aanleg van de Ceres-terminal. Pas drie jaar nadat de hypermoderne containerterminal gereed was gekomen, kwamen de eerste schepen er binnen. De haven groeit de laatste jaren wel. Gerson heeft zich ingespannen om de tweede zeesluis bij IJmuiden te verwezenlijken, maar tot dusver zonder succes. Hij was in 2002 optimistisch over de kansen op die sluis en is dat in 2009 nog.

PvdA-leider Lodewijk Asscher roemde het vermogen van de havendirecteur om met allerlei mensen om te gaan, van krakers tot Japanse eigenaren van grote rederijen.

Gerson heeft geen directe politieke ervaring. Volgens hem is dat geen bezwaar. "Ik heb 35 jaar lang heel dicht tegen wethouders aangewerkt."

Hij woont in Amstelveen. Hans Gerson is getrouwd en heeft twee volwassen kinderen. 's Winters gaat hij iedere zondag schaatsen en in de zomer speelt hij cricket. (ADDIE SCHULTE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden