Plus Filmrecensie

Geregisseerde kwetsbaarheid van picture perfect Beyoncé

Intieme beelden zijn schaars in Homecoming: A Film by Beyoncé, te zien op Netflix.

Beyoncé. Beeld .

'Coachella, ya ready?'

Met een onmiskenbaar Texaans accent vraagt zangeres Beyoncé of het publiek klaar is voor haar optreden. Het is april 2018. Ze is als eerste zwarte vrouw ooit de hoofdact van Coachella, een van de grootste muziekfestivals in Amerika. Dit festival strekt zich uit over twee weekenden in april.

Om haar heen staan ruim honderd zwarte dansers, zangers en muzikanten op het piramidevormige podium. De symboliek van de zwarte Amerikaanse universiteitscultuur is alomtegenwoordig, het BAK-logo met Griekse letters op de kostuums is bijvoorbeeld een knipoog naar de zwarte studentenverenigingen.

Concertfilm
Afgelopen woensdag bracht de zangeres Homecoming: A Film by Beyoncé uit op streamingdienst Netflix. De film is grotendeels een concertfilm van Coachella, met fragmenten van wat er allemaal voorafging aan dit historische optreden.

De optredens van het eerste (gele kostuums) en tweede (roze kostuums) weekend lopen naadloos in elkaar over. Dit is vooral sterk bij Crazy in Love, haar eerste grote solohit, waar de kleuren wisselen bij bijna elke keer dat ze haar bil schudt.

De concertbeelden worden afgewisseld met een kijkje achter de schermen, voorzien van een voice-over van Beyoncé. Voorafgaand aan deze fragmenten zie je citaten van zwarte denkers als Marian Wright Edelman: 'You can't be what you can't see.'

Dit citaat vormt een duidelijke inspiratiebron voor Beyoncé, die in de film uitlegt waarom ze voor al die expliciete zwarte symboliek heeft gekozen: "Toen ik Coachella besloot te doen, in plaats van een bloemenkrans op te zetten, vond ik het van belang onze cultuur daar heen te brengen." 

Tijdsdruk
Homecoming laat ook zien onder welke tijdsdruk Beyoncé en haar team hebben gewerkt het concert neer te zetten. Slechts tien maanden voor het concert beviel de zangeres met een spoedkeizersnede van tweeling Rumi en Sir.

Bij de eerste dansrepetitie zijn haar bewegingen nog onwennig en klunzig. Ze at suiker, noch koolhydraten, zuivel, vis, vlees en dronk geen alcohol. Met succes: als ze eindelijk weer in een van haar oude kostuums past, facetimet ze haar man, rapper Jay-Z: 'It zipped, amazing!' 

Als kersverse moeder van drie, de tweeling en haar zesjarige dochter Blue Ivy, zie je de zangeres worstelen om haar aandacht bij het concert te houden. Waar ze kan, neemt ze de kinderen mee naar repetities. We zien hoe Blue Ivy de danspasjes imiteert en haar moeder loepzuiver nazingt.

Deze intieme beelden zijn schaars. Voor Beyhive, haar wereldwijde fanclub, is dat vast geen probleem, maar het is voorstelbaar dat minder toegewijden af en toe doorspoelen.

Bovendien is Beyoncé zelf schrijver, regisseur en producent van de film. Dat is bewonderenswaardig, maar die intimiteit lijkt zo eerder geregisseerde kwetsbaarheid van picture perfect Beyoncé.

Homecoming
Door Beyoncé Knowles-Carter
Gezien op Netflix

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden