Cannes 2014

Gérard Depardieu zet DSK neer als een idioot die er ook niets aan kan doen

Terwijl in donkere zalen kunstzinnige hoogstandjes worden vertoond, gaat het er op de filmmarkt van Cannes minder fijnzinnig aan toe. Iedereen schreeuwt om aandacht - als het werk klaar is ook voor de goede zaak.

Gérard Depardieu met Fifa-voorzitter Sepp Blatter op de rode loper in Cannes. Beeld afp

Gisterochtend was er een invasie in Cannes. De sterren uit de actiefilm 'The Expendables 3' namen de Croisette, de belangrijkste verkeersader, stormenderwijs, op twee pantservoertuigen. Met complete chaos als resultaat. Fotografen en cameramensen gingen uit hun dak, agenten en speciaal ingevlogen veiligheidsmannen met zonnebrillen en oortjes renden nerveus heen en weer.

De voertuigen hielden halt voor het Carlton Hotel, dat is behangen met zestien metershoge banieren van de cast van 'The Expendables 3': van Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Mel Gibson en Harrison Ford tot Jason Statham, Wesley Snipes, Dolph Lundgren en Antonio Banderas.

Voor het hotel stak Schwarzenegger een sigaar op zo groot als een bazooka, de anderen deden een dansje, en alles werd geregistreerd door honderden cameraploegen en een veelvoud aan filmfans en dagjesmensen met iPhones en camera's - wat weer door een aantal sterren werd gefilmd.

Dolle boel
Ook de aansluitende persconferentie was een dolle boel. Op de vraag welke voorzorgsmaatregelen ze treffen nu ze allemaal een dagje ouder worden, antwoordde Stallone: 'Iedereen krijgt klappen. Dat hoort er nu eenmaal bij als je je stunts zelf doet.' Verder deelden de krasse knarren vooral complimentjes aan elkaar uit; tot slot was er een groeps-hug. Opnieuw ratelden de fototoestellen, opnieuw stond alles binnen een mum van tijd online. Missie geslaagd.

Weer wat later, toen het werk gedaan was, werd het ook nog even serieus. Op de rode loper van de wereldpremière van Tommy Lee Jones' western 'The homesman' droegen de mannen - in smoking - bordjes met 'Bring back our girls', om steun te verlenen aan de campagne voor de door Boko Haram ontvoerde Nigeriaanse meisjes.

Terwijl in de donkere zalen kleine, kwetsbare hoogstandjes worden vertoond, zoals de drie uur en een kwartier durende Turkse praatfilm 'Winter sleep' van Nuri Bilge Ceylan, of het ontroerende pleidooi voor begrip 'Timbuktu' van de Frans-Mauritaanse regisseur Abderrahmane Sissako, gaat het er op de filmmarkt van Cannes minder fijnzinnig aan toe. Iedereen schreeuwt om aandacht.

Dominique Strauss-Kahn
De makers van 'Welcome to New York' worstelden met hun presentatie. Voorafgaand aan het festival werd verwacht dat de film over de val van IMF-directeur en potentieel presidentskandidaat Dominique Strauss-Kahn een plek in de officiële selectie zou krijgen. Niet veel later werd bekend dat de film niet in de bioscopen wordt uitgebracht, maar online. Tegelijk met de lancering op sites als TF1 en iTunes was er een vertoning in Cannes - in een strandtent, voor slechts tweehonderd journalisten.

'Welcome to New York' begint met de mededeling dat de film slechts is geïnspireerd op ware gebeurtenissen. Vervolgens krijgt DSK hoog bezoek in zijn kantoor, en biedt zijn persoonlijke assistente de goede man een 'blowjob' aan. Als die het aanbod beleefd afslaat, ontfermt ze zich maar over DSK zelf. Die lust er wel pap van.

Als hij even later is ingecheckt in een hotel in New York - hij heet Devereaux, niet DSK - wordt hij opgewacht door drie callgirls, die hij één voor één uitwoont. Direct daarna stappen twee Oostblokhoeren zijn kamer binnen en begint een nieuw bacchanaal. Bij het krieken van de dag valt Devereaux in slaap. Juist dan komt het niet al te mooie, gezette, donkere kamermeisje binnen.

Waardeloos
Wat volgt is een kruising tussen een rechtbankdrama en scènes uit een huwelijk, met een verschrikkelijke Jacqueline Bisset als DSK's echtgenote Anne Sinclair. DSK/Devereaux wordt door Gérard Depardieu neergezet als een idioot die er ook niets aan kan doen dat hij is hoe hij is. Een man heeft nu eenmaal zijn behoeften.

Op de aansluitende persconferentie sprak regisseur Abel Ferrara van een Shakespeareaanse drama. Depardieu merkte op dat in ons allen een monster schuilt. Daarna was het feest. De drank was gratis, er werden witte hotelkamerjassen uitgedeeld, en een 'dirty sex kit' met een maskertje, handboeien en een zweepje.

Ook een waardeloze film kan de tongen los maken in Cannes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden