Plus Interview

George Keune (87): de man van 105 miljoen

George Keune (87) van Keune Haircosmetics mag van zijn vrouw niet meer op zijn Harley rijden, maar nog wel in snelle auto's. Zo ontspant hij, terwijl hij doorwerkt aan het familie-imperium. "Duitsland wil ik nog doen."

George Keune Beeld Mark van der Zouw

Het was 1922 en Jan Keune - vader van George, de huidige directeur van Hair Cosmetics - begon een bedrijf op zijn zolderkamer op de Oudezijds Voorburgwal. Terwijl zijn vrouw de apotheek beneden gaande hield, bottelde de chemicus haarproducten.

Een kapster uit de buurt had geklaagd: het was onmogelijk om krullen in het haar van een vrouw lang te laten zitten en krullen waren juist in de mode. Keune mengde vloeistoffen in een kookketel en zeefde met oude nylonkousen. Hij werd de eerste Europese fabrikant van permanentvloeistof.

Keune Haircosmetics verkoopt nu in 71 landen haarproducten, uitsluitend en alleen aan kappers. Dochterondernemingen zijn er in België, Frankrijk, Zwitserland, Kroatië en de VS. Het epicentrum van het bedrijf is een groot pand in Soest, 30.000 vierkante meter met een afdeling voor onderzoek, een fabriekshal, distributiecentrum en laboratorium.

Daaruit komen honderden verschillende haarartikelen, bijna honderdduizend verpakkingen op een doordeweekse dag. Het merk is bekend van de shampoos bij de kapper op de plank, maar haarverf verkoopt het bedrijf het meeste. Dat gaat niet onverdienstelijk, Quote schat het vermogen van George Keune op 105 miljoen.

Trots
De trots van de directeur over de historie van het bedrijf is goed te zien. In de ruime hal staat een zwarte Morris Minor te glanzen. Het is dezelfde auto als die waarin zijn vader in de beginjaren bestellingen liet afleveren.

Het ruime kantoor van George Keune is net zo strak - zwart en wit graniet - vormgegeven als de verpakkingen van zijn haarverven en shampoos.

Keune - zachtroze overhemd, grijs colbert - ziet er jonger uit dan de 87 jaar die hij is. Dat komt hem niet aanwaaien: elke ochtend trekt hij 35 minuten baantjes in het binnenzwembad van zijn huis in Blaricum.

Vroeger 25 minuten, maar hij heeft het opgeschroefd. "Niet ter ontspanning, maar om fit te blijven." Keune is een echte zakenman, veel meer dan zijn vader ooit was.

Hij probeerde in zijn jonge jaren nog de studie chemie, maar die was niet voor hem weggelegd. "Ik ben van iets goed in de markt zetten, de samenstelling van het product vind ik minder interessant."

Wetenschap
Andersom klopte het hart van vader Jan juist bij de wetenschap. Hij zag aanvankelijk weinig in de groeiplannen van zijn zoon. Die wilde meer vertegenwoordigers; zij brachten de producten bij de kappers. George overtuigde zijn vader met cijfers van de Kamer van Koophandel.

Na zijn aantreden werd de groep vertegenwoordigers uitgebreid van 3 naar 23. De omzet schoot omhoog. In 1987 kwam de volgende generatie in het bedrijf: George Keunes oudste zoon George junior - nu directeur export.

Directeur marketing Eelco (42), uit zijn tweede huwelijk, sloot zich een paar jaar geleden aan. Daarvoor was hij eigenaar van het reclamebureau en televisieproductiebedrijf CCCP. Dochter Eva regelt vanuit haar evenementenbureau de bedrijfsevenementen.

Wordt het niet tijd dat George junior (58) het bedrijf na 65 jaar van hem overneemt? Keune is even stil. "Ik vorm met mijn zoons als mededirecteuren een heel goed team." Hij gaat voorlopig niet met pensioen, denkt hij, maar sluit ook niets uit. "Ik bekijk het zoals het gaat."

Stabiliteit
Stabiliteit is de succesformule van Keune Haircosmetics. Al 94 jaar verkopen we uitsluitend aan kappers, zegt Keune, gemakshalve even vergetend dat de Bijenkorf ook een tijd zijn producten heeft verkocht. Gevreesd werd echter dat de exclusiviteit eraf ging en Keune stopte daarmee.

Hij leidt zijn bedrijf terughoudend. "We denken in jaren of zelfs generaties.
Niet in kwartaalcijfers." Dat stoort hem aan andere bedrijven. "Wanneer ik naar een conferentie ga, staat er steeds iemand anders voor mijn neus die zich voorstelt als manager. Ze nemen veel risico, zoals flink bezuinigen om een bonus te pakken en weer te vertrekken. Zo is een bedrijf niet gezond."

Toch gaat Keune wel met zijn tijd mee. Zoon Eelco helpt hem bij het volgen van de laatste ontwikkelingen. Liefst bemoeit Keune senior zich nog overal mee: van het ontwerp van de verpakkingen tot de productielijn.

Het basisontwerp van het bedrijfscomplex in Soest maakte hij zelf. Vijf dagen in de week is hij met het bedrijf in de weer. Hoe doet Keune dat, op hoge leeftijd? "Ik heb het geluk dat ik goed kan ontspannen. Mijn zoons zijn altijd aan het werk, het laat hen niet los. Mijn hoofd kan wél uit."

Snelle auto's
Rijden in een van zijn snelle auto's draagt daaraan bij. Op zijn Harley rijdt hij sinds vorig jaar niet meer, op verzoek van zijn vrouw. De meeste rust brengen zijn weekenden in zijn huis in Cannes.

Keune laat op zijn smartphone livestreams zien van een grote tuin bij een imposant huis. Dat zijn dochterbedrijf in Frankrijk aan de Champs-Élysées gevestigd is, laat hij in het gesprek meerdere keren vallen.

Duitsland is voor Keune een lastig land door een traumatische ervaring. Hij was als tiener in Amsterdam hoofdverspreider van het verzetsblad Klein maar Dapper.

Op een dag werd hij door Duitsers in een portiek gedreven, waar hij de kranten stiekem door een brievenbus wist te frommelen. Keune moest daarna van hen toekijken hoe 36 mensen, aan elkaar gebonden in groepen van zes, werden gefusilleerd.

"Ik dacht dat ik ook aan de beurt was. Nu vind ik het ongelooflijk dat mijn ouders me dat werk hebben laten doen. Mijn zus en ik trokken, soms op de slee, door de stad. Nu en dan zwaaiden we vrolijk naar de moffen."

Duits
De gebeurtenis tekende hem. "Ik wilde geen Duits meer volgen op school en haalde tweeën voor het vak. Eigenlijk mocht ik de hts daarom niet afmaken, maar ik werd gematst." Als er Duitse zakenmensen langskomen, zeggen Keunes zonen nu nog, voor de grap: "Ze gaan weer weg hoor, pap. Ze blijven niet vijf jaar."

Met de jaren werd de afkeer minder. Mede daarom trekt Keune een nieuw project naar zich toe. Keune Haircosmetics heeft nog nauwelijks voet aan de grond in Duitsland, daar wil hij verandering in brengen. "'Ik kan het ook doen,' had mijn zoon George gezegd, maar ik vind het een uitdaging, een mooi project om nog te doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden