Plus

Genua heeft weer een brug: ‘Die open wond is nu gedicht’

Genua heeft sinds maandagavond weer een brug over de rivier Polcevera. De oude brug stortte 14 augustus 2018 in. Daarbij kwamen 43 mensen om het leven.

De werkzaamheden zijn nog niet klaar; half juli gaat de brug open voor verkeer. Beeld AFP

310 dagen na het leggen van de eerste steen wordt met het plaatsen van de laatste overspanning de verbinding over de Polceveravallei hersteld, een record. Het duurt overigens nog een kwartaal voordat de eerste auto’s over de nieuwe brug kunnen rijden.

Er is bijna een jaar lang 24 uur per dag, zeven dagen in de week gewerkt om de oude brug te vervangen na het tragische ongeluk. “Het is een open wond die langzaam is gedicht,” zegt Ermanno Monteverde, grafisch ontwerper en geboren en getogen in Genua.

Monteverde zou op die fatale dag in 2018 vrienden ophalen aan westkant van de brug, terwijl hij zelf in het oosten van de stad woont. “Vanwege het slechte weer had ik het uitgesteld.” Toen hij later van zijn zus een telefoontje kreeg dat de brug was ingestort, wilde hij haar niet geloven. Pas toen hij de beelden op televisie zag, daalde het besef in. “Voor ons was die brug de deur naar huis. Als je na de vakantie terugkwam en je de Morandibrug zag, wist je dat je weer thuis was.”

Behalve een sentimentele waarde is het herstellen van de brug ook van groot economisch belang. De brug maakte deel uit van één van de belangrijkste verkeersaders van Noord-Italië en moest daarom zo snel mogelijk worden hersteld. “Het Polceveraviaduct hoort bij de snelweg A10 en verbindt niet alleen Genua met ­Milaan, maar ook Italië met Frankrijk,” zegt ­ingenieur Chiara Tartaglia van het consortium dat de brug herbouwt.

Procedures versneld

Ook werd sinds het instorten van de Morandibrug de toegang tot de haven van Genua, één van de belangrijkste in de Middellandse Zee, en de stad bemoeilijkt. Reden om alle bureaucratische seinen voor de herbouw op groen te zetten. “Dat wil niet zeggen dat we ons niet aan de regels hebben gehouden, maar door de urgentie konden de procedures worden versneld,” zegt Tartaglia: er werd al aan delen van de brug gewerkt, terwijl voor de volgende fase de vergunningen nog moesten worden afgegeven.

De bouw heeft ook geen vertraging opgelopen door de coronacrisis. De enige positief geteste werknemer is direct in quarantaine geplaatst, net als zijn directe collega’s.

De nieuwe brug is een ontwerp van architect Renzo Piano, als gift aan zijn geboortestad, en grotendeels gebouwd door lokale bedrijven. “Ik noem het de brug van de wederopstanding,” zegt Monteverde. “Ik ben trots op en verrast door de snelheid waarmee de brug is gebouwd.”

De verbinding is hersteld, er moeten nog wel dingen gebeuren: beton storten, asfalteren en een monitorsysteem aanleggen. Half juli gaat de brug open voor verkeer. “De veiligste en meest gemonitorde brug van Europa,” verzekert ingenieur Tartaglia.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden