Plus

Gentrificatie Nieuw-West: 'Maak het niet ál te hip hier'

De 'moderne stedeling' heeft Nieuw-West gevonden, maar vindt op de markt van Plein '40-'45 nog weinig aanbod. Het plein moet veranderen, maar zonder dat het een 'yuppenwalhalla' wordt.

De markt moet ook nieuwkomers bedienen, zonder het eigen karakter te verliezenBeeld Julie Hrudova

Onder bewoners van Geuzenveld-Slotermeer is Plein '40-'45 heel populair. Maar het oogt er ook gedateerd en het plein kampt met een slecht imago. De markt is druk bezocht, maar wordt slecht gewaardeerd en in het winkel­centrum staat veel leeg. Bovendien sluit het aanbod slecht aan bij de instroom van kapitaalkrachtigere mensen in de buurt.

Dus wat moeten we met dat plein, vraagt stadsdeel Nieuw-West zich al een tijdje af. Sinds kort denken bewoners en ondernemers mee over de toekomst, in een heuse 'coalitie', afgekeken van hoe in steden als Rome, Turijn en New York pleinen en parken 'bottom-up' in een nieuw jasje worden gestoken. "Precies zoals je wilt dat een moderne lokale overheid werkt," zegt stadsdeelbestuurder Erik Bobeldijk.

Het plein meer 'smoel en vitaliteit' geven is ingewikkelder dan een likje verf hier of een extra bloembak daar. Daarom is Jeroen Jonkers aangesteld als 'kwartiermaker'. Hij was eerder drijvende kracht achter Geef om de Jan Eef, het buurtinitiatief dat er mede voor verantwoordelijk was dat de Jan Evertsenstraat in De Baarsjes van achenebbisj winkelgebied transformeerde tot hippe hotspot.

Sprong over de A10
In De Baarsjes heeft de 'gentrificatie' meedogenloos toegeslagen, in Geuzenveld-Slotermeer is het nog niet zover. En, legt Jonkers uit, het is ook niet de bedoeling dat Plein '40-'45 een yuppenwalhalla wordt. "De markt en het winkelcentrum bedienen op dit moment mensen die niet veel te besteden hebben. Dat moet zo blijven. Maar voor het midden- en het hogere segment is nu helemaal geen plaats."

En dat terwijl de samenstelling van de buurt langzaam maar zeker verandert. Door de hoge woningprijzen wagen steeds meer gezinnen de 'sprong' over de A10. Mensen die vaak meer te besteden hebben dan de huidige bewoners van Geuzenveld-Slotermeer, een multiculturele wijk met veel sociale huur en relatief veel armoede.

Om die 'moderne stedeling' te bedienen moet Plein '40-'45 mee in de vaart der volkeren, zonder daarbij het eigen karakter te verliezen. Een wankel evenwicht, weet ook Jonkers, die het liefst spreekt van 'gentle gentrification'.

Tijdens een wandeling over het plein laat hij zien welke veranderingen op stapel staan. "In deze leegstaande winkelpanden komt de Hema. En op de markt komt een straatje met brood, kaas en noten, producten die nu ontbreken maar waar veel behoefte aan is." Ook aan de Burgemeester De Vlugtlaan staat een pand leeg, waar vroeger de Kijkshop in zat. "Als hier hoogwaardige horeca zou komen, of een mooie winkel, wordt de entree van het plein aantrekkelijker."

Beeldtaal van het plein
Jonkers strooit veelvuldig met jargon om zijn punt te maken. Hij heeft het over 'zichtlijnen' of de 'beeldtaal van het plein'. Het gebouw aan de lange zijde van het plein is volgens hem absoluut niet lelijk, maar 'modern Bauhaus'. "Je moet leren de schoonheid te zien."

Afgelopen week was er een bijeenkomst waarbij ideeën voor de toekomst besproken werden. Iemand stelde voor een 'speakers corner' te maken, met de marktkooplieden werd overlegd over een diverser aanbod. Vergezichten in overvloed. "Stel dat toeristen van de cruiseschepen die straks afmeren in het Westelijk Havengebied hierheen komen," zegt Jonkers enthousiast. "Een soort 'local experience'. En daarna met elektrische bootjes naar het centrum."

Toekomstmuziek misschien, maar dit plein zit op een kantelpunt, benadrukt Jonkers. "Nu kunnen we het nog, samen met bewoners en ondernemers, vormgeven. Als de gentrificatie al toegeslagen heeft is het te laat."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden