Genève gaat moedig voorwaarts

De nieuwe Renault Electric Concept. Foto EPA Martial Trezzini

De salon van Genève is altijd een kleurrijk evenement. Dit jaar overheersen rood en groen. Het rood waarin steeds meer automerken zakken en het groen van hun steeds milieuvriendelijker product.

Natuurlijk vormden de problemen van vrijwel alle autofabrikanten de hoofdmoot van de gesprekken op de vakdagen vóór de opening van de automobielsalon van Genève. Het publiek, dat er nog tot en met zondag 15 maart vrolijk kan worden, zal echter meer oog hebben voor de veelal spectaculaire prototypes die Genève altijd opsieren - en de talloze concepten van voertuigen die anders worden aangedreven dan door een traditionele verbrandingsmotor.

Hét gesprek ging uiteraard over het kort tevoren gelanceerde plan van de Opelbazen hun op zichzelf aardig draaiende bedrijf los te weken van het wankelende moederconcern General Motors. Zwak punt is dat zulks alleen kan lukken met een paar slordige miljarden van de Duitse overheid. Mocht die daar oren naar hebben, dan sputteren de andere merken tegen, en ook de Europese Commissie heeft er moeite mee. De Brusselse economenclub OECD spreekt van 'weggegooid geld'.

Ook andere onderdelen van GM gaat het, zacht gezegd, niet erg voor de wind. Het mooie Zweedse merk Saab bijvoorbeeld. Wie het wil hebben, kan het voor niets krijgen, maar om het vervolgens renderend te maken zónder op schoot te zitten bij GM (wat voordelen heeft bij inkoop en ontwikkeling, om de belangrijkste punten te noemen) is vrijwel onmogelijk. En Saab heeft heel hard een nieuw model nodig, wat meteen al een paar miljard kost.

Landgenoot Volvo, dat door moeder Ford in de etalage is gezet, is er weliswaar veel beter aan toe, maar kan ook niet in z'n eentje voort. Ford erkent het merk uitsluitend te willen verkopen omdat het cash geld nodig heeft. Maar nog niemand heeft een bod gedaan. Misschien zou Renault de ooit op een blauwtje uitgelopen vrijage met de Zweden willen opwarmen. Maar waarschijnlijk hebben de Fransen al genoeg sores aan de kop.

En dat geldt voor ieder automerk. Des te verwonderlijker dat Genève niet lijdt onder overweldigende somberheid. Verreweg de meeste stands zien er uit als gebruikelijk, met precies zulke mooie meiden als altijd. Wie wat beter kijkt ziet echter toch wel verschillen.

Chrysler bijvoorbeeld, dat op de autoshow in Los Angeles niet eens vloerbedekking kon opbrengen, heeft hier wel het vertrouwde parket, maar de traditionele waterval ontbreekt. De bovenverdieping met zitjes voor VIP's of echte klanten is vervangen door frisse lucht. En er wordt nog geen kopje koffie geschonken, ook niet voor Fiatopperhoofd Sergio Marchionne, die met de gebruikelijke entourage even langskwam om te kijken wat zijn nieuwe bondgenoten ervan hadden gemaakt.

Maar ook bij Chrysler de nodige elektrische auto's, die serieus snel in productie mogen komen. In de VS welteverstaan en daarom stonden zo ook al in Detroit. Dat laatste geldt voor het merendeel van de door de organisatoren opgesomde 105 'wereldprimeurs'.

Echt nieuw is de Volkswagen Polo. Uiteraard lijkt die sprekend op al z'n voorgangers, zoals gebruikelijk bij VW. De lekkere roadster BlueSport debuteerde al in Detroit. Dochter Audi trekt publiek met de nieuwe A4 Allroad Quattro, de TT RS, de cabriolet op A5/S5 en de vette R8 5,2-l waarover we u al berichtten. Spaanse dochter Seat toont de stationcar op de nieuwe Exeo en facelifts op Leon/Altea.

Helemaal nieuw is ook de coupé van de eveneens nieuwe E-Klasse (rijbericht volgende week) van Mercedes-Benz. En ook daar natuurlijk veel aandacht voor alternatieve aandrijfconcepten. Het geldt voor ieder merk. Maar het is niet zo dat we overmorgen allemaal in elektrische auto's rijden. Met dat veelvuldig opladen zijn ze gewoon nog te onhandig. Wel wordt steeds duidelijker dat uiteindelijk, voordat de waterstofauto's betaalbaar worden, de zogeheten plug-inhybrides het gaan maken. Elektrische auto's die je via het lichtnet oplaadt, maar die ook een hulpmotortje aan boord hebben, uitsluitend om de accu's op stroom te houden. Geen merk dat er niet mee bezig is.

Opel is bezig met een eigen versie van de GM-plugin Volt, die heel origineel Ampera heet. Waar blijven de Ohm, de Watt en de Farad? Buurman Saab heeft, naast de buitensportversie 9-3X, nog altijd al die mooie prototypes die we vrezen nooit gerealiseerd te zien. Snik!
Renault pakt uit met de nieuwe Scénic, voegt naar verwachting een stationcar Grand Tour toe aan de nieuwe Méganereeks en schept er een facelift voor de Clio bovenop. Roemeense dochter Dacia verbluft met prototype Duster. De 3008 cross-over van Peugeot kent u al, net als de Citroën C3 Picasso. Verbluffend, en zo on-Citroën als je je maar kunt indenken, is de conceptcar GTbyCitroën, getekend door de mensen die het spel Grand Turismo 5 voor Playstation maakten.

Ten slotte: Ford laat als gebruikelijk met een Iosis, in dit geval de MAX, zijn toekomstvisie zien. En dan moeten we aan een Focus denken. De vorige Iosis was de opwarmer voor de Kuga. Ford bewandelt het elektrische pad heel verstandig, met de bestelauto Tourneo, want juist de stadbesteller zou nu al elektrisch kunnen rijden.

Toyota heeft de nieuwe Verso nu wél op de basis van de Avensis gezet en heeft triomfantelijk te melden dat de in Detroit debuterende derde generatie Prius een koolzuurgasuitstoot heeft van 89 g/km.

En daar is de rest even stil van - als ze dat al niet was. (ROBERT KEEGEL)

Zie hier de fotoreeks

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden