Gemeente zet in op 'Amsterdammerschap' in onderwijs

De gemeente Amsterdam en de onderwijsinstellingen gaan samenwerken om het burgerschap in het onderwijs te stimuleren. Aanleiding zijn de recente aanslagen en het boekje Twee Werelden, Twee Gezichten van Margalith Kleijwegt.

De gemeente wil in het onderwijs het 'Amsterdammerschap' stimuleren Beeld anp

In dat boek beschrijft journalist Kleijwegt over hoe docenten om moeten gaan met gevoelige kwesties in hun klas. Met het stimuleren van burgerschap willen de gemeente en de onderwijsinstellingen de leerlingen uitleggen wat het inhoudt om Amsterdammer te zijn en hoe je in een stad als Amsterdam met elkaar omgaat.

Een groep van tien docenten van verschillende onderwijsniveaus is samengesteld om dit 'Amsterdammerschap' te stimuleren. De Hogeschool van Amsterdam organiseert daarnaast nog nascholing voor docenten en wordt het 'burgerschap' een vast onderdeel in de lerarenopleiding. Wethouder van Onderwijs, Simone Kukenheim, wil met een andere instelling voor hoger onderwijs dezelfde afspraken maken.

"Het is belangrijk dat jongeren op een positieve manier naar zichzelf en hun plek in Amsterdam kijken," zegt Kukenheim. "Dat ze werken aan hun talenten, zichzelf kunnen zijn en daarbij respect hebben voor hun mede-Amsterdammers, het zogenaamde Amsterdammerschap."

Ook op basisscholen en in het voortgezet onderwijs worden projecten gestart. Bijna alle basisscholen hebben geld van de gemeente gevraagd om les te geven in dit 'Amsterdammerschap'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.