'Gemeente wil reclame op steigerdoeken verbieden'

Redactie
De Mozes & Aaronkerk aan het Amsterdamse Waterlooplein werd tijdens een grote opknapbeurt ook van steigerreclame voorzien. ANP Beeld
De Mozes & Aaronkerk aan het Amsterdamse Waterlooplein werd tijdens een grote opknapbeurt ook van steigerreclame voorzien. ANP

Buitenreclame op steigerdoeken in het centrum van Amsterdam wordt in de toekomst misschien verboden. De gemeente heeft plannen om een eind te maken aan de 'storende' reclames.

Er speelt een felle strijd tussen politieke partijen in Amsterdam over de vraag of buitenreclame storend is voor de 'historische aanblik' van de Amsterdamse grachtengordel. Tegenstand is er van de deelraden van de PvdA, GroenLinks en de SP. Ze vinden dat de megareclames niet in de openbare ruimte moeten. VVD en D66 willen de reclamevorm behouden.

Boos
Vorig jaar werd een compromis bereikt. De helft van een steigerdoek mag bestaan uit reclame, de andere helft moet bestaan uit een gevelimpressie. Er is echter opnieuw een campagne gestart om steigerreclame in haar geheel te verbannen. 'Ik ben heel erg boos', laat reclameman David Kröger van Megamedium aan Nu.nl weten.

Walhalla
Met de vele toeristen die er jaarlijks door de binnenstad struinen is Amsterdam inmiddels uitgegroeid tot een waar walhalla voor steigerreclame. 'Grote merken als L'Oreal of Coca-Cola willen in Nederland maar op één plek hangen, en dat is Amsterdam', zegt Kröger. De reclameman speelt op de trend in en verkoopt in het centrum voor 'enkele honderdduizenden euro's.'

Inkomsten en opbrengsten
Doordat het bestuur van de stad niet weet wat het wil, dreigt de ondernemer mogelijk zijn klanten kwijt te raken. Regelgeving voor deze vorm van buitenreclame is namelijk per stad of stadsdeel geregeld. 'Bij tv-reclames kun je wegzappen, hier kun je niet omheen', zegt Nelly Duijndam, voorzitter van de SP Amsterdam Centrum. Zij vindt de extra inkomsten niet opwegen tegen deze 'kosten'.

Ondernemer Kröger voelt zich niet gehoord in zijn argumenten. Volgens hem geven de reclamedoeken de stad juist een betere uitstraling. De arbowet schrijft voor dat elke steiger van gaas moet zijn voorzien, zodat niemand er vanaf kan vallen. Dat gaas hangt er volgens Kröger vaak slordig bij en wordt geleverd in de 'sprankelende' kleuren paars, groen of geel. 'Wij bevestigen een aluminium frame aan een steiger en spannen het reclamedoek met elastieken mooi strak. Het doek heeft een gaasstructuur, waardoor de bewoners gewoon licht naar binnen krijgen.'

Vergoeding
Dat de doeken van Megamedium gretig aftrek vinden, heeft te maken met het verdienmodel. Pandeigenaren krijgen een vergoeding voor het behangen van hun steiger, tussen de drie en dertigduizend euro per maand, afhankelijk van grootte en de locatie. Ook de (deel)gemeente verdient aan de doeken van Kröger: in het geval van Amsterdam Centrum een kleine twee ton per jaar.

Rechtszaak
Kröger heeft ondertussen plannen gemaakt om stappen te ondernemen tegen de deelraad als de motie van PvdA, GroenLinks en de SP wordt doorgezet: 'De overheid moet een betrouwbare partner zijn voor ondernemers. Wij moeten onze bedrijfsvoering op hun beleid aanpassen, dat moet je niet om de haverklap veranderen. Dit is onbehoorlijk bestuur. Als het moet zullen we zeker overwegen een rechtszaak aan te spannen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden