Gemeente wil af van de deelfiets

Deelfietsen die onbeheerd op straat staan, lijken kort na de introductie hun langste tijd alweer te hebben gehad. Amsterdam werkt aan strenge regelgeving om het fenomeen in te perken.

Deelfietsen in Amsterdam Beeld Dingena Mol

Dat bevestigt een zegsvrouw van de gemeente.

Sinds vorig jaar herfst staan overal in de stad deelfietsen geparkeerd. Dit zijn onbeheerde fietsen van internationale bedrijven die via een app op de smartphone te gebruiken zijn.

Aanbieders zoals Flickbike en Donkey Republic hebben honderden fietsen lukraak in de stad gezet, tot ergernis van veel stadsbewoners. Nieuw aan deze deelfietsen is dat ze niet teruggebracht hoeven worden naar een speciaal rek, zoals de populaire Vélib in Parijs.

Zwerffietsen
Op sociale media zijn al foto's verschenen van opzettelijk onklaar gemaakte deelfietsen, uit wraak. Want anders dan in de meeste steden heeft het gros van de bewoners al een fiets, de deelfietsen zijn vooral interessant voor toeristen.

Ook de gemeente is niet blij met het fenomeen, want die was de laatste jaren juist druk de duizenden zwerffietsen uit de overvolle fietsenrekken te verwijderen.

"De deelfietsen, vooral die van de zogenaamde free­floating-concepten, dreigen nu deze herwonnen ruimte in beslag te nemen en dat vinden we als gemeente onwenselijk," aldus een woordvoerder.

In Dublin is een artikel uit de lokale APV (algemene plaatselijke veror­dening) toegepast die het bedrijven verbiedt om reclameobjecten in de openbare ruimte te plaatsen.

Het fietsbedrijf dat in de Ierse hoofdstad actief is, heeft de fietsen inmiddels weggehaald. In Amsterdam is dat nog niet gelukt.

Eerder werd al duidelijk dat er hier nauwelijks juridische gronden zijn om de deelfietsen te kunnen verbieden. Wel heeft de gemeente inmiddels de meeste aanbieders gewaarschuwd dat er regelgeving aan zit te komen.

Eén partij
Wat D66-raadslid Jan-Bert Vroege betreft verdwijnt de deelfiets niet helemaal, maar gaat de gemeente via een aanbesteding in zee met één partij die is aan te spreken op de kwaliteit en plaatsing van de fietsen.

"Openbare ruimte is van iedereen. Wie daar geld mee wil verdienen moet zich aan regels onderwerpen en daarvoor een vergoeding betalen," vindt hij.

Lees ook: 'Bicycle-shaped objects' overspoelen de stad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden