Gemeente werkt aan oplossing voor gedupeerde reders

Er gloort hoop voor de rederijen die tussen wal en schip zijn gevallen bij de herverdeling van de vergunningen. Hun rondvaartboten mogen in 2020 mogelijk wel passagiers oppikken in de grachtengordel. Ook enkele historische vaartuigen hebben kans op terugkeer.

Komt er een uitzondering voor trekschuit de Hildebrand uit 1880, die de selectie niet heeft gehaald?Beeld -

Door ze wel passagiers te laten oppikken in de grachtengordel willen coalitiepartijen D66, VVD en SP tegemoet komen aan rederijen die geen nieuwe vergunning hebben bemachtigd. Diverse ingewijden in de coalitie bevestigen de initiatieven, maar willen er weinig over kwijt om verantwoordelijk wethouder Udo Kock niet voor de voeten te lopen.

De wethouder hervormt onder druk van Europese regelgeving de rondvaartmarkt. Ook wil hij vanaf 2020 voornamelijk elektrisch aangedreven en vooral kleinere schepen toelaten, om de drukte op het water te verminderen. De gemeente heeft daarom 135 vergunningen verdeeld onder meer dan 500 aanvragers, waarmee zij vanaf 2020 binnen de grachtengordel passagiers mogen rondvaren.

IJ, Amstel en Plantagebuurt
Maar er is veel discussie over de manier waarop de vergunningen verdeeld zijn. Enkele grote rederijen zien al hun vaartuigen vergund, soms via geruchtmakende constructies, kleinere nautische bedrijven raken een groot deel van hun vergunningen kwijt. Ook een aantal unieke of oude rondvaartschepen is vanaf 2020 niet meer welkom in de binnenstad en daar zijn coalitiepartijen D66, VVD en SP niet blij mee.

Maar opnieuw beginnen met het verdelen van de vergunningen kan juridisch niet, dan zouden de reeds vergunde rederijen succesvol naar de rechter kunnen stappen.

Daarom wordt gewerkt aan een list. Het water in de stad is opgedeeld in twee zones. De vergunningen gelden in zone 1 met daarin de razend populaire grachtengordel, waar ongeveer 4 miljoen bezoekers per jaar een vaartochtje maken.

Maar zone 2, zoals het IJ, de Amstel en de grachten in de Plantagebuurt is vergunningsvrij, omdat er minder belangstelling is om hier met passagiers te varen. Door de reders die geen vergunning hebben gehad voor de grachtengordel een ontheffing te geven om hier wel passagiers te mogen oppikken, en hen vervolgens daarbuiten rond te varen, kunnen zij toch profiteren.

Dit systeem met ontheffingen zou goed te controleren zijn, want alle schepen zijn uitgerust met transponders waarmee Waternet hen in de gaten kan houden.

Historische vaartuigen
Voor enkele historische vaartuigen die soms meer dan honderd jaar oud zijn, wordt een andere oplossing bedacht. Door speciaal historisch beleid op te stellen kunnen deze schepen vrijgesteld worden van de vergunningsplicht.

Er varen al elf oude salonboten door de stad die op een vergelijkbare manier worden ontzien. Een zegsvrouw van wethouder Kock wil niet ingaan op de mogelijke oplossingen. "De wethouder zal eerst met de gemeenteraad spreken, daarom kan ik er hier niets over zeggen."

Morgenmiddag wordt de kwestie besproken in de raad. De oppositie pleit voor een onderzoek van de Rekenkamer, maar daar vinden de coalitiepartijen het te vroeg voor.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is gevraagd zich over de herverdeling te buigen. Ook wordt binnen enkele weken een uitspraak van de Raad van State verwacht die veelzeggend zal zijn over de juridische ruimte die de gemeente nog heeft om tegemoet te komen aan de gedupeerde reders.

Lees ook: Rondvaartensoap: de beste stuurlui staan aan wal

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden