Gemeente 'verspilt' 130 miljoen aan zeesluis tijdens crisis

In weerwil van de enorme bezuinigingen elders dreigt Amsterdam 130 miljoen in het Noordzeekanaal te storten voor een nieuwe zeesluis. Waarom? Volgens havenwethouder Freek Ossel is het met de huidige, in 2005 gerenoveerde, sluis onmogelijk voor de grootste containerschepen om Amsterdam aan te doen. Reders willen dat dolgraag, volgens Ossel.

Grote containerschepen kunnen volgens havenwethouder Freek Ossel vanwege de huidige sluis niet in Amsterdam terecht. Beeld ANP
Grote containerschepen kunnen volgens havenwethouder Freek Ossel vanwege de huidige sluis niet in Amsterdam terecht.Beeld ANP

Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, is minder uitgesproken: 'Wij zijn meer geïnteresseerd in de tweede Maasvlakte in Rotterdam' zegt directeur Tromp. 'Als Amsterdam een nieuwe sluis aanlegt zou dat op termijn mogelijk iets veranderen. Maar nu absoluut niet.'

De bestaande sluis staat op de nominatie voor vervanging in 2029. Let wel, volledig gefinancierd door het rijk. Volgens Ossel duurt dat te lang en dreigt stagnatie in de haven. Daarom betaalt de gemeente de 'versnellingskosten' van 130 miljoen euro. Maar de grootste zeeschepen hebben een diepgang die Amsterdam ook dan, vanwege de Velsertunnel, niet aankan. Om daaroverheen te varen, moeten zware schepen eerst elders een deel van hun lading lossen.

Ossels stelling dat de sluis snel moet worden vervangen, is ook omstreden. Het Centraal Planbureau wil uitstel vanwege 'grote kennisonzekerheid' en vindt de geschatte opbrengsten van de nieuwe sluis te hoog. Een expertcommissie signaleert 'substantiële risico's' aan de inkomstenkant. In juni zei Ossel dat de kosten in tien jaar zijn terugverdiend. Later maakte hij daar twintig of dertig jaar van en erkende hij dat de 'rendementsdoelstelling' van 7,5 procent onhaalbaar is.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden